Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. Specifika péče o ženy v seniorském věku - identifikace problémových oblastí, role prevence, zánětlivá onemocnění, onkologická onemocnění, inkontinence, sexualita, SEA Cvičení: Posuzování potřeb žen v seniorském věku a navrhnout jejich řešení 2. Psychické poruchy ve stáří - geriatrická deprese, demence, hodnotící a posuzovací škály Cvičení: Praktický nácvik aplikace některých posuzovacích škál, sestavení aktivit prevence na podporu psychického strádání seniorů 3. Geriatrické syndromy - geriatrické vyšetření, identifikace nejběžnějších geriatrických syndromů a následný návrh ošetřovatelské péče, umírání a smrt - paliativní péče Cvičení: návrh péče o pacientku s dekubity, malnutricí, dehydratací 4. Aktivní senior - prevence imobilizačního a hypomobilizačního syndromu pomocí vhodných tělesných aktivit, cviky na podporu pánevního dna Cvičení: sestavení vhodných pohybových aktivit pro seniorku 5. Aktivní senior - cvičení v bazénu - prevence hypomobilizačního syndromu pomocí vhodných aktivit v bazénu Cvičení: vedení cvičební lekce v bazénů pro seniory 6. Kompenzační pomůcky - porucha hybnosti, zraku a sluchu a jak je efektivně řešit při péči o seniorku Cvičení: porucha hybnosti - navržení adekvátních kompenzačních pomůcek - bez rizika poškození zdraví ošetřovatelského personálu; porucha sluchu - desatero pro komunikaci s neslyšícím pacientem, prstová abeceda
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a je součástí komplexu předmětu z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a nejčastějšími klinickými stavy žen ve vyšším věku. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb seniorek z hlediska poskytování ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Student prokazuje odborné znalosti z oboru geriatrie a gerontologie, definuje involuční změny v procesu stárnutí v oblasti bio-psycho-socio-spirituálních potřeb. Prokazuje odborné znalosti (geriatrie a gerontologie) v indikační oblasti (vnitřní lékařství, traumatologie, urologie, ortopedie, psychiatrie) se zaměřením na proces stárnutí u žen. Student si uvědomuje význam etických principů při péči o stárnoucí populaci. Odborné dovednosti: Student je schopen na základě získaných teoretických znalostí plánovat a realizovat ošetřovatelskou péči o seniorku s praktickou aplikací ošetřovatelského procesu. Obecné způsobilosti: Student je schopen na základě svých odborných znalostí a dovedností plánovat a podporovat zdraví žen v seniorském věku a řešit problémy fyzické, psychické i sociální související se stářím.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
80 % účast na seminářích, Ověření teoretických a praktických znalostí pomocí individuálních prací Hodnotící metody: Písemná individuální práce
|
Doporučená literatura
|
-
BENDOVÁ, Petra, Kateřina JEŘÁBKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. Skripta. ISBN 80-244-1436-8..
-
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením.. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN ISBN978-80-7290-6.
-
KALVACH, Z. ET AL. Křehký pacient a primární péče.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3.
-
KALVACH, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4..
-
LEVITOVÁ, Andrea a Blanka HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8..
-
SCHULER, M., OSTER, P. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3013-4.. ISBN 978-80-247-3013-4.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.
-
VORLÍČEK, J., ABRAHÁMOVÁ, J., VORLÍČKOVÁ, H. ET AL. Klinická onkologie pro sestry. 2. přepracované vydání.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3742-3.
|