Předmět: Psychologie obecná, vývojová

« Zpět
Název předmětu Psychologie obecná, vývojová
Kód předmětu KSZD/PSP9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
  • Heřmanová Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Fáze socializace jedince 2.Tranzitorní a netranzitorní krize v rodině 3.Činitelé socializace 4.Dysfunkční rodiny 5.Vnímání a jeho poruchy 6.Vnímání a jeho poruchy 7.Myšlení a jeho poruchy 8.Emoce e jejich poruchy 9.Vědomí a jeho poruchy 10.Frustrace a deprivace 11.Psychologie zdraví 12.Stres, vyhoření Témata seminářů: 1.Úvod do ontogeneze 2.Prenatální období 3.Novorozenecké období 4.Kojenecké období 5.Období batolete 6.Předškolní věk 7.Vstup dítěte do školy, mladší školní věk 8.Pubecence, adolescence 9.Dospělost, stárnutí 10.Stáří a smrt 11.Teorie kognitivního vývoje 12.Stádia morálního usuzování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět zahrnuje poznatky psychologických vědních disciplín - obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie a rozšiřuje poznání studenta o problematiku psychologie zdraví a sociální psychologie. Zvláštní důraz je kladen na duševní zdraví žen a dětí, včetně prevence negativních stavů ve společnosti.
Odborné znalosti: Student zná problematiku sociálního vývoje jedince, sociálního začleňování. Umí charakterizovat specifika rodiny a vlivu rodiny na zdravý vývoj jedince a vztahů. Orientuje se v dysfunkčních rodinách. Zná strukturu osobnosti a zná základní poruchy kognitivních funkcí a psychických stavů. Zná náročné životní situace a jejich podstatu. Odborné dovednosti: Student dovede postihnout rizika sociálního začleňování. Umí aplikovat a rozvíjet principy duševního zdraví a zohlednit ve své profesi specifika funkčních a dysfunkčních rodin. Dovede eliminovat negativní vliv NŽS. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a manuální dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Písemný test k ověření znalostí Zkouška: splnění ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • FLEISCHMANN, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011. ISBN: 978-80-7414-348-9. ISBN 978-80-7414-348-9.
  • HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha Grada 2009. ISBN 978-80-247-3037-0. ISBN 978-80-247-3037-0.
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie. 1. díl Praha Grada. 2010. ISBN 978-80-247-3270-1. ISBN 978-80-247-3270-1.
  • KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ, P. Kognitivní trénink v praxi. Praha. Grada. 2009 ISBN 978-80-247-2608-3. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3.
  • ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. ISBN 978-80-247-4062-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (P19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní