Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata cvičení: 1.Integrovaný záchranný systém, krizový management, medicína katastrof, legislativa. 2.Organizace přednemocniční neodkladné péče. Obecné zásady a postupy poskytování první pomoci, algoritmus neodkladné resuscitace u dospělého a dítěte a novorozence. 3.Poranění hlavy. Bezvědomí. Poranění páteře, kloubů a kostí. 4.Poranění hrudníku a břicha. Krvácení. Šok. 5.Účinky tepla a chladu na lidský organismus. Poleptání. 6.Poranění elektrickým proudem. 7.První pomoc při náhlých interních stavech. 8.Obvazová technika, ošetřování ran, stavění krvácení. 9.Imobilizační techniky. Polohy zraněného. Transport. 10.Crass syndrom. Blast syndrom. Otravy. 11.Tonutí. Dušení. Anafylaktický šok. 12.Poranění zvířetem, hmyzem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický a je součástí skupiny předmětů, které vycházejí z klinické praxe. Studenti si osvojí znalosti, dovednosti a zásady pro poskytování laické a předlékařské první pomoci u akutních a zdraví ohrožujících stavů, jenž vznikly v důsledkem úrazu nebo díky náhlého zhoršení nemoci. Studenti jsou seznámeni s klinickými stavy, které bezprostředně ohrožují život člověka, včetně specifických postupů, které vedou k jeho záchraně. Součástí předmětu jsou poznatky o právní a organizační problematice poskytování první pomoci, o organizaci medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového managementu.
Odborné znalosti: Student umí " popsat zásady poskytování první pomoci a neodkladné přednemocniční péče " popsat součinnost a úkoly jednotlivých složek integrovaného záchranného systému " vyjmenovat a definovat kvantitativní a kvalitativní změny vědomí, dýchání a krevního oběhu v závislosti na vyvolávající příčině " vyjmenovat a popsat jednotlivé život ohrožující stavy a náhlé příhody " definovat stupně a rozsah poškození organismu způsobené účinkem tepla, chladu a elektrickým proudem Odborné dovednosti: Student umí " posoudit situaci a provést základní vyšetření zraněného " zkontrolovat základní životní funkce zraněného " rozpoznat příznaky, které signalizují vážnou poruchu zdraví " rozpoznat symptomy různých vnitřních poranění " provést kardiopulnonální resuscitaci podle nejnovějších doporučených postupů " obvazovou techniku k ošetření ran a stavění krvácení " imobilizační techniky při poranění kloubů a kostí " postiženého uvést do potřebné polohy a připravit ho k transportu, rozpoznat příznaky nastupujícího šoku a provést protišoková opatření Obecné způsobilosti: " student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
80% účast na cvičení a 80% úspěšnost písemného testu. Zápočet proběhne formou písemného testu a ověření praktických dovedností.
|
Doporučená literatura
|
-
Doporučené postupy základní / rozšířené neodkladné resuscitace. Dostupné: http://www.resuscitace.cz/?page_id=31 [online]. [cit. 2017-10-01].
-
BYDŽOVSKÝ, J. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 117 s. ISBN 978-80-247-2334-1.. ISBN 978-80-247-2334-1.
-
KELNAROVÁ, J. První pomoc I: pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Grada, 2012. 100 s. ISBN 978-80-247-4199-4.. ISBN 978-80-247-4199-4.
-
KELNAROVÁ, J. První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Grada, 2013. 180 s. ISBN 978-80-247-4200-7.. ISBN 978-80-247-4200-7.
-
KLEMENTA, B. aj. Resuscitace ve světle nových guidelines. Olomouc: Solen, 2011. 61 s. ISBN 978-80-87327-79-1.. ISBN 978-80-87327-79-1.
-
LEJSEK, J. První pomoc. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2013. 271 s. ISBN 978-80-246-2090-9.. ISBN 978-80-246-2090-9.
|