Vyučující
|
-
Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Rosezínová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1.Úvod do organizace a současná problematika pediatrie. Růst a vývoj zdravého dítěte, výživa. 2.Farmakoterapie v dětském věku, infekční onemocnění v dětském věku Nemoci dýchacího ústrojí, kožní choroby 3.Nemoci krve, srdce, krevního oběhu. Choroby ledvin a močového ústrojí 4.Nemoci zažívacího systému, onemocnění žláz s vnitřní sekrecí 5.Poruchy vnitřního prostředí, imunity a alergická onemocnění. Choroby nervového a svalového ústrojí. Nejčastější poruchy zraku, sluchu a řeči. 6.Náhlé stavy v pediatrii. Resuscitace novorozence a staršího dítěte Témata seminářů: 1.Ošetřovatelský proces u dítěte s chorobami dýchacích cest. 2.Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním na GIT. Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním na uropoetickém traktu. 3.Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním krvetvorby a poruchy srážlivosti krve. 4.Ošetřovatelský proces u dítěte s vybranými endokrinními chorobami. 5.Ošetřovatelský proces u dítěte s epilepsií a neuroinfekcemi. Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním kůže. 6.Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou imunitního systému.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Je součástí komplexu ošetřovatelských předmětů péče o matku a dítě. Podává přehled o zvláštnostech ošetřovatelské péče a individuálních potřeb dítěte v jednotlivých věkových skupinách s důrazem na období novorozenecké a kojenecké. Studenti získají potřebné znalosti a dovednosti pro celkovou ošetřovatelskou péči o dítě včetně intenzivní péče.
Odborné znalosti: Student/ka umí rozlišit a vyjmenovat jednotlivá vývojová období dětského věku, dokáže zdůvodnit anatomicko-fyziologické zvláštnosti dětského organismu, umí obsáhleji popsat rozdíl ve stravování dětí v jednotlivých vývojových stádiích, zvládne zhodnotit stav dítěte pomocí různých hodnotících škál vhodných pro dítě vzhledem k jeho věku, umí vyjmenovat zásady a komplikace související s jednotlivými výkony a zákroky, které aplikuje v praxi. Odborné dovednosti: Student/ka umí zhodnotit celkový stav dítěte vzhledem k jeho věku, zvolit a pracovat s vhodnou škálovací technikou a metodikou u dítěte s ohledem na jeho věk, uskutečnit ošetřovatelský proces v jeho jednotlivých fázích s ohledem na věkové stádium dítěte a jeho individuální zvláštnosti, dokáže zvolit správný postup a techniku při podávání léků dětem, dokáže zhodnotit riziko úrazů v dětském věku s přihlédnutím k jeho věku. Obecné způsobilosti: Student/ka je schopen/a srozumitelně a přesvědčivě sdělovat ženě informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
80% docházka na semináře Zkouška: ústní
|
Doporučená literatura
|
-
KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5014-9.. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al.. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 698 s. 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
-
SEDLÁŘOVÁ, P. et al. 2008. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada Publishing, a.s. 248 s. ISBN - 978-80-247-1613-8.. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
SIKOROVÁ, L. 2012. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, a.s. 184 s. ISBN - 978-80-247-3592-4.. ISBN 978-80-247-3592-4.
-
SLEZÁKOVÁ, L et al. 2011. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada Publishing, a.s. 288 s. ISBN - 978-80-247-3286-2.. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
VACUŠKOVÁ, M. et al. 2009. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: NCO NZO. 225 s. ISBN - 978-80-7013-491-7.. ISBN 978-80-7013-491-7.
|