Předmět: Pohybové programy

« Zpět
Název předmětu Pohybové programy
Kód předmětu KSZD/PHO3
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvochová Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Úvod - základní informace o předmětu, definování základních pojmů, terminologie z oblasti pohybových programů 2. Specifika pohybových programů pro prevenci hromadně se vyskytujících neinfekčních onemocnění Témata cvičení: 1. Pohybové programy pro zlepšení koordinačních schopností, prevence pádů, manipulace s břemeny a zvedání těžkých břemen 2. Specifika pohybových programů při výskytu obezity a nadváhy u dětí, dospělých a starších osob 3. Specifika pohybových programů u vad páteře v rovině sagitální a frontální u dětí, dospělých a starších osob 4. Specifika pohybových programů u plochonozí u dětí, dospělých a starších osob 5. Specifika pohybových programů u vertebrogenních obtíží u dětí, dospělých a starších osob 6. Pohybové programy pro děti a mládež, jejich specifika, plánování, jednotlivé intervenční programy

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Cílem výuky je seznámit studenty se základními znalostmi z oblasti nefarmakakologického způsobu ovlivnění zdravotního stavu a životního stylu jedinců různých věkových skupin prostřednictvím pohybové intervence. Studenti při výuce obdrží základní informace o lidském pohybu z hlediska působení na jeho zdraví a o vybraných nemocech, dále informace o možnostech návrhu pohybových programů a intervencí pro zdravé skupiny populace, ale i pro vybrané skupiny nemocných. Pozornost je věnována nejčastěji se vyskytujícím zdravotním problémům (obezita, vady páteře, plochonoží, vertebrogenní obtíže). Součástí jsou i informace a praktické zkušenosti s aplikací pohybu jako prostředku pro prevenci (především primární a sekundární) onemocnění, úpravu hmotnosti a celkové ovlivnění kondice.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti z oblasti pohybových programů. Ovládá základní pojmy a je schopen je aktivně využívat v praxi. Umí popsat problémy aplikace pohybových aktivit a možnosti intervence pohybových programů u různých skupin populace s ohledem na zdravotní stav jedinců. Odborné dovednosti: Student umí zhodnotit jednotlivé faktory ovlivňující pohybovou aktivitu jedince a zohlednit je při přípravě návrhů na intervenční pohybové programy. Dokáže vybrat vhodné pohybové aktivity a cvičení pro pohybové programy realizované v různém prostředí nebo část populace. Je schopen navrhnout a vytvořit pohybový program pro jednotlivce či skupiny a dokáže sledovat a hodnotit jejich úspěšnost. Obecné způsobilosti: Student po absolvování předmětu je schopen porozumět problematice specifik pohybových programů u různých skupin populace ve vazbě na věk a zdravotní stav a získané dovednosti využít v praxi. Student je schopen uplatnit především praktické dovednosti v přirozených podmínkách klienta, je schopen komunikovat se školním zařízením či zaměstnavatelem v rámci pracovního prostředí. Student bude umět popsat specifika pohybových programů, sestavit jejich návrh a sledovat, kontrolovat realizaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Požadavky pro získání zápočtu: Docházka: 80 % docházka na semináře a cvičení, aktivní účast na seminářích Prokázání praktických dovedností
Doporučená literatura
  • DOSTÁLOVÁ, I. a M. SIGMUND. Pohybový systém: anatomie, diagnostika, cvičení, masáže. Olomouc: Poznání. ISBN 978-80-87419-61-8..
  • DVOŘÁKOVÁ, H.. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-88-6..
  • HOSKOVCOVÁ, M.. Léčebná rehabilitace bolestivých stavů hybné soustavy. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-304-9..
  • KOLÁŘ, P. a R. ČERVENKOVÁ. Labyrint pohybu. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-975-9..
  • KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi, Praha: Galén, 714 s. ISBN:978-80-7262-657-1. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • LARSEN, Ch., B. MIESCHER a G. WICKIHALTER. Zdravé nohy pro vaše dítě: hravá gymnastika po chodidla: 32 cvičení z úspěšné metody Spiraldynamik?, Olomouc: Poznání. ISBN 978-80-87419-99-1..
  • PICHLEROVÁ, D.. Léčba obezity přehledně a prakticky. Mlečice: Axonite s.r.o., nakladatelství lékařské literatury. ISBN 978-80-88046-24-0..
  • RYCHLÍKOVÁ, E.. Tajemství zdravé páteře. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-592-3..
  • STRIANO, P.. Cvičení pro zdravá záda - anatomie: aby záda nebolela: ilustrovaný praktický průvodce. Brno: CPress. ISBN 978-80-264-1391-2..
  • THÖMMES, F.. Cviky a protahování při sedavém zaměstnání: první pomoc při bolesti zad: kdo více sedí, dříve umírá. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3493-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr