| Název předmětu | Psychosociální aspekty ve zdr. |
|---|---|
| Kód předmětu | KSZD/PCU2 |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Teoretické přístupy ke zdraví a nemoci, kontext zdraví a nemoci, determinanty zdraví, psychosociální aspekty zdraví a nemoci, sociální důsledky nemoci. 2. WHO a její úloha v prevenci zdraví populace. Zdraví 2020. 3. Kvalita života, podpora aktivního přístupu ke zdraví, faktory vlivňující zdravotní stav, psychická odolnost jedince, resilience. 4. Zátěžové situace a jejich působení - konflikt, frustrace, stres, trauma, krize, deprivace. 5. Syndrom vyhoření u nelékařských zdravotnických pracovníků - definice, situace vedoucí k vyhoření, projevy vyhoření, stádia, diagnostika, prevence, rizikové faktory, důsledky syndromu vyhoření. 6. Psychosomatika, stres a zátěž, zvládání stresu, vulnerabilita, duševní hygiena. 7. Psychosociální aspekty péče o nemocné, osoby se zdravotním postižením a osoby stárnoucí. 8. Psychosociální opora, supervize - terminologie, formy. 9. Sociálně psychologické kompetence, rozvoj sociálních kompetencí ve zdravotnictví. Sociální práce ve zdravotnictví. 10. Výzkumné studie v oblasti sociologie medicíny a zdravotnictví, měření kvality života. Sociometrický dotazník.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Předmět umožňuje získat vědomosti o psychosociálních aspektech se zaměřením na oblast zdravotnictví. Seznamuje studenty s termíny nemoci, zdraví, se sociální dimenzí zdraví a nemoci. V rámci tohoto výběrového předmětu jsou poznatky zaměřeny na výklad biomedicínských a bio-psycho-sociálních modelů zdraví a nemoci, pojmy vulnerability a resilience. Studující je seznámen s koncepcemi psychické odolnosti. Dále s psychosociálními aspekty péče o nemocné s různými diagnózami. Součástí volitelného předmětu je problematika vyhoření pracovníků v pomáhajících profesí, duševní hygiena a supervize. Předmět podporuje rozvoj analytických a komunikačních dovedností studenta
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce. Odevzdání a prezentace seminární práce dle zadání vyučujícího. Skupinový rozbor zadaného tématu, diskuse. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|