Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KSZD/ODU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černý Martin, PhDr. Ing. MSc.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Předmět obecné didaktiky. 2. Soudobé vzdělávací teorie. 3. Obsah vzdělávání. 4. Výchovně vzdělávací cíle. 5. Organizační formy vyučování. 6. Vyučovací metody. 7. Didaktické prostředky. 8. Pedagogická komunikace. 9. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 10. Hodnocení ve výuce. 11. Příčiny neprospěchu žáka. 12. Modernizační a inovativní trendy ve vyučování. 13. Profil učitele základní a střední školy. Témata seminářů: 1. Obsah vzdělávání, jeho kodifikace a proměny, kurikulární reforma a její principy, pedagogická znalost obsahu. 2. Obsah vzdělávání, jeho kodifikace a proměny, kurikulární reforma a její principy, pedagogická znalost obsahu. 3. Výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace. Taxonomie kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů. 4. Výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace. Taxonomie kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů. 5. Výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace. Taxonomie kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů. 6. Organizační formy vyučování z hlediska času, z hlediska počtu vyučovaných jedinců, z hlediska místa. 7. Organizační formy vyučování z hlediska času, z hlediska počtu vyučovaných jedinců, z hlediska místa. 8. Organizační formy vyučování z hlediska času, z hlediska počtu vyučovaných jedinců, z hlediska místa. 9. Vyučovací metody a kritéria jejich třídění; aktivizační metody výuky; aktuální didaktické trendy z hlediska metod. 10. Vyučovací metody a kritéria jejich třídění; aktivizační metody výuky; aktuální didaktické trendy z hlediska metod. 11. Vyučovací metody a kritéria jejich třídění; aktivizační metody výuky; aktuální didaktické trendy z hlediska metod. 12. Vyučovací metody a kritéria jejich třídění; aktivizační metody výuky; aktuální didaktické trendy z hlediska metod. 13. Vyučovací metody a kritéria jejich třídění; aktivizační metody výuky; aktuální didaktické trendy z hlediska metod. 14. Didaktické prostředky - pomůcky, učebnice, ICT ve výuce; didaktické modelování a experimentování. 15. Didaktické prostředky - pomůcky, učebnice, ICT ve výuce; didaktické modelování a experimentování. 16. Didaktické prostředky - pomůcky, učebnice, ICT ve výuce; didaktické modelování a experimentování. 17. Pedagogická komunikace, verbální a nonverbální komunikace, komunikace činem, nelegální komunikace. 18. Pedagogická komunikace, verbální a nonverbální komunikace, komunikace činem, nelegální komunikace. 19. Pedagogická komunikace, verbální a nonverbální komunikace, komunikace činem, nelegální komunikace. 20. Pedagogická komunikace, verbální a nonverbální komunikace, komunikace činem, nelegální komunikace. 21. Pedagogická diagnostika, její význam, funkce, metody, diagnostický proces a jeho závěry a doporučení. 22. Hodnocení ve výuce, význam hodnocení, typy hodnocení, vlastnosti hodnocení, subjektivní zdroje chyb. 23. Didaktické testování, druhy testů, typy testových položek, vlastnosti testu, zásady tvorby teacher-made testů. 24. Neprospěch žáka a jeho příčiny, biologické, psychologické a sociální, práce s neprospívajícím žákem. 25. Modernizační a inovativní trendy ve výuce, didaktická rekonstrukce. 26. Modernizační a inovativní trendy ve výuce, didaktická rekonstrukce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je připravit studenty po stránce teoretické i praktické na řízení výchovně vzdělávacího procesu. Semináře z obecné didaktiky budou orientovány na samostatnou tvůrčí činnost studentů, kteří by tak měli získat potřebné dovednosti v oboru. Účelem seminářů, které navazují na přednášky z obecné didaktiky, by mělo být praktické zpracování vybraných témat. Hlavní náplň seminářů bude tvořit praktická aplikace probíraných okruhů na zvolená témata dle aprobací studentů, případně rozbor problémů s daným tématem spojených. Cílem seminářů by mělo být seznámení studentů se základní didaktickou literaturou a dále aby dokázali teoreticky probraná témata prakticky realizovat v rámci předmětů 1. stupně ZŠ, a tím jednak získali základní pedagogické dovednosti nezbytné pro svoje profesní uplatnění a dále pochopili význam obecné didaktiky pro své další pedagogické studium.
Odborné znalosti: Student popíše systém kurikulárních dokumentů v ČR, vysvětlí základní principy kurikulární reformy, popíše nemateriální a materiální didaktické prostředky, vymezí organizační formy a vyučovací metody; popíše význam a funkce hodnocení ve výuce, definuje subjektivní zdroje chyb v hodnocení a charakterizuje metody získávání zpětné vazby; popíše proces pedagogické diagnostiky, základní diagnostické metody Odborné dovednosti: Student určí možnosti jejich použití v rámci edukačního procesu, specifikuje soudobé inovativní trendy ve výuce, charakterizuje vybrané metody řízení učební činnosti žáků. Obecné způsobilosti: Student je schopen aplikovat získané poznatky do oblasti oborově didaktické problematiky, tvůrčím způsobem přistupovat ke koncepci vyučovacích hodin a reflektovat soudobé trendy a poznatky v rámci řízení učební činnosti žáků, aplikovat získané poznatky v konkrétních pedagogických situacích, systematicky měřit a objektivně hodnotit výsledky výuky žáků, navrhnout, zrealizovat a vyhodnotit diagnostický proces, přijmout adekvátní závěry, spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet, zkouška průběžné testy, ústní zkoušení
Doporučená literatura
  • Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
  • DITTRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. Praha: H&H, 1992.. Jinočany : H + H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
  • KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.. Praha, 1997.
  • KOLÁŘ, Z., RAUDENSKÁ, V., FRÜHAUFOVÁ, V. Didaktické znalosti a dovednosti učitele. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-361-8..
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005..
  • PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
  • SKALKOVÁ , J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-365-0.. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
  • ŠVEC, V., ET AL. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr