Předmět: Metodologie pedagogického výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie pedagogického výzkumu
Kód předmětu KSZD/MVUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Doulík Pavel, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: Úvod do metodologie - specifika, osobnost badatele Koncipování vlastního výzkumu - výzkumný problém, otázky, hypotézy, výzkumný soubor Kvalitativní a kvantitativní přístupy v pedagogickém výzkumu Témata seminářů: 2. Konzultace: Koncipování vlastního výzkumu - formulace výzkumných cílů, problémů, hypotéz. Praktické uplatnění vybraných metod pedagogického výzkumu - konstrukce dotazníku, tvorba test a další. Samostudium: Pozorování Dotazník a škálování Interview Obsahová analýza Projektivní metody Experimentální metody Didaktické testy Úvod do statistického zpracování výsledků

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Náplní kurzu je seznámení studentů se základní problematikou výzkumu (hypotézy, výzkumný soubor, validita, reliabilita) a dále pak s tradičními metodami, které se používají jak v kvantitativním, tak v kvalitativním výzkumu. Jedná se např. o pozorování, škálování, dotazníkové metody, interview, experiment, obsahovou analýzu textů atd. Studenti se s danými metodami seznámí v teoretické rovině, ale důraz je kladen i na jejich praktickou aplikaci. Předmět je rovněž zaměřen na seznámení studentů se základy statistického zpracování výzkumných dat.
Odborné znalosti: Studenti porozumí filozofickým a propedeutickým základům výzkumu pedagogických jevů. Odborné dovednosti: Dokážou charakterizovat jednotlivé výzkumné metody a techniky. Zvládnou vytvořit základní design kvalitativně i kvantitativně orientované výzkumné studie (formulace výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu, formulace hypotéz, výběr výzkumného vzorku, adekvátní volba metod a technik). Obecné způsobilosti: Studenti ovládají základní postupy statistického zpracování dat tak, aby byli schopni vyhodnotit výsledky výzkumu a validně je interpretovat.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Vypracování seminární práce, absolvování didaktického testu
Doporučená literatura
  • Gavora, P. a kol. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. 2010.
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského, 1999.
  • GULOVÁ, L., ŠÍP, R. Výzkumné metody v pedagogické praxi: nové paradigma pedagogického výzkumu, tradiční a netradiční metody výzkumu, vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, případová studie drogových kariér. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum.. Praha: Portál., 2016.
  • CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
  • CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc: PF UP, 1995. ISBN 80-7067-469-5.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu.. Praha: Grada., 2010.
  • MÜLLEROVÁ, L., DOULÍK, P. Vybrané kapitoly ze školského managementu. Ústí nad Labem: PF UJEP (1. vydání), s.145. 2001. ISBN 80-7044-374-X.
  • Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
  • Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.. Praha: Karolinum., 2004.
  • Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999.
  • ŠVEC, Š. et al. Metodologie věd o výchově. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr