|
Vyučující
|
-
Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: - Terminologie ? výzkum základní a aplikovaný, pokus a šetření. Vybrané etické otázky vědecké práce ? etický kodex, informovaný souhlas, Good Clinical Practice. - Specifika kvalitativního a kvalitativního výzkumu ve zdravotnictví. Experiment ? typy designu. Metody pozorování. Dotazníkové šetření ? standardizované dotazníky, validita, reliabilita. - Typy veličin, zásady statistické deskripce. Vědecká a statistická hypotéza ? základní principy statistické indukce. Testy typu chí-kvadrát (princip a příklady využití). - Párové testy, dvouvýběrové testy, testy typu ANOVA (princip a příklady využití). Témata seminářů: 1. konzultace: - Evidence Based Medicine (EBM), Evidence Based Practice (EBP). Souvislosti a rozdíly. Zásady pozorování, výběr pozorovaných jevů dle záměru, zúčastněné pozorování, charakteristika. - Vyhledávání v databázi clinicaltrials.gov, SCOPUS, Web of Science, PubMed. Formulace experimentálního designu pro konkrétní výzkumné úkoly. - Standardizovaný dotazník, příprava dotazníku. Použití interview. Organizace a kódování rozhovorů. SW MAXQDA. - Práce s FW R-project ? zásady přepisu dat do počítače, metody kódování různých typů položek z dotazníků. Základní deskriptivní charakteristiky v SW R (četnosti, momenty, kvantily, základní typy grafů). 2. konzultace: - Praktické formulace výzkumných cílů a hypotéz. Testy typu chí-kvadrát s využitím SW R. - Párové testy ? dvouvýběrové testy ? testy typu ANOVA s využitím SW R. - Praktické zpracování rešerše vybraného problému. - Zpracování případové studie. Deskriptivní, epidemiologické a analytické studie. Samostudium - Informace ? primární a sekundární zdroje, elektronické informační zdroje (EIZ) UJEP, citace literatury. - Publikování výsledků, přednáška, referát, odborný článek, poster, DP. Scientometrie, grantový systém. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím jeho účasti v přímé výuce, konzultačních hodin, e-mailové korespondence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí znalosti studentů o problematice výzkumu obecně, s důrazem na specifika zdravotnických oborů. Klade zvláštní důraz na kvalitativní i kvantitativní výzkum a zahrnuje praktické zvládnutí vybraných statistických postupů pomocí softwaru R-project. Studenti se seznámí s různými výzkumnými metodami a technikami, které jsou relevantní pro zdravotnické obory, a naučí se aplikovat teoretické poznatky v praktických výzkumných projektech.
Odborné znalosti: Studenti umí charakterizovat specifické zaměření výzkumu ve zdravotnictví. Jsou obeznámeni s příslušnou odbornou terminologií. Odborné dovednosti: Studenti jsou schopni připravit dotazníky pro šetření a s využitím FW R-project dovedou samostatně zpracovat vybrané typy výstupů výzkumu ve zdravotnictví. Dokážou využít získané znalosti pro vlastní diplomovou práci. Obecné způsobilosti: Student by měl být schopen kriticky posuzovat a analyzovat informace získané z různých zdrojů. To zahrnuje schopnost rozpoznat a hodnotit důvěryhodnost a relevanci informací, a také schopnost identifikovat logické a metodologické chyby v argumentaci. Student by měl rozumět základním principům vědeckého bádání a mít schopnost aplikovat je na problematiku ve zdravotnictví. To zahrnuje schopnost formulovat otázky vhodné pro vědecký výzkum, navrhnout vhodné metody a postupy pro sběr a analýzu dat a interpretovat výsledky.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
80% účast na výuce, zkouška (písemný test předchází ústní zkoušce) - vybrané statistické testy zpracované pomocí SW R; praktické zpracování vybraných úloh kvalitativního výzkumu, plnění dílčích úkolů vyplývajících z jednotlivých seminářů
|
|
Doporučená literatura
|
-
CRAWLEY, M. J., 2014. Statistics: An Introduction using R. Wiley, 2nd edition. ISBN 978-1-118-94109-6..
-
DOSKOČIL, R., 2019. Kvantitativní metody: studijní text pro prezenční a kombinovanou formu studia. Brno: CERM. 260 stran. ISBN 978-80-214-5716-4..
-
EGER, L. a D. EGEROVÁ, 2017. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: ZČU. 184 stran. ISBN 978-80-261-0735-4..
-
GURKOVÁ, E., 2019. Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství. Olomouc: UPOL. 95 stran. ISBN 978-80-244-5627-0..
-
HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9..
-
HENDL, J., 2021. Big data, věda o datech ? základy a aplikace. Praha: Grada Publishing. 224 stran. ISBN 978-80-271-3031-3..
-
CHRASTINA, J., 2019. Případová studie ? metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu., UP Olomouc. 268 stran. ISBN 978-80-244-5373-6..
-
MIŠOVIČ, J., 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon. 292 stran. ISBN 978-80-7419-285-2..
-
VOSTRÝ, M., et al., 2022. Nonpharmacological Compensation of Aggressive Behavior of Individuals with Moderate Intellectual Disability and Behavioral Disorders?A Case Study. International journal of environmental research and public health, 19.15: 9116..
|