Předmět: Management a kvalita ve zdravotnictví

« Zpět
Název předmětu Management a kvalita ve zdravotnictví
Kód předmětu KSZD/MAP9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Povolná Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Úvod do managementu, Zdravotní politika, současné trendy ve zdravotnictví 2.Poskytovatelé zdravotní péče, zdravotnické instituce Úrovně managementu, 3.Osobnost a role manažera v organizaci /typologie, vlastnosti, autorita, charakteristika úspěšného manažera/Manažerské činnosti /Plánování a organizování v zdravotnickém zařízení/ 4.Styly vedení, odpovědnost manažera, tým ve zdravotnictví Public Relations jako hlavní nástroj komunikace zdravotnického zařízení 5.Proces rozhodování v zdravotnickém zařízení, Proces kontroly ve zdravotnictví 6.Management kvality, procesy a principy, Koncepce řízení kvality, Modely řízení kvality ve zdravotnictví, ISO, SAK, EFQM, JCIA Témata seminářů: 1.Strategické řízení, strategické analýzy /SWOT, PEST/, BSC 2.Konkrétní ukázky stylu vedení a motivace lidí ve zdravotnictví. Týmové role ve zdravotnictví 3.Manažerská komunikace - Prezentace výsledků 4.Příprava implementace systému řízení kvality Plánování auditu 5.Indikátory kvality Standardizace 6.Interní audit, externí audit

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět Management a kvalita ve zdravotnictví je zaměřený na osvojení základných teoretických znalostí týkajících se managementu s ohledem na možnost jeho aplikace ve zdravotnictví a systémů řízení kvality, jako nástroje pro zlepšování. Cílem předmětu je naučit studenty uplatňovat základní manažerské metody a techniky rozhodovaní v řízení, organizovaní a vedení lidí.
Odborné znalosti: Student/ka prokazuje znalosti v pojmech managementu, osobnosti manažera, charakteristiky organizační kultury a orientuje se v technikách, využívaných např. při změně organizační struktury. Prokazuje znalosti manažerských rolí na jednotlivých úrovních managementu a je schopen určit převládající typ řízení a činností manažerů. Student zná techniky, využívané při řešení problémů a manažerském rozhodování. Student zná základní charakteristiky manažerského cyklu a manažerské role a procesy Odborné dovednosti: Student/ka umí identifikovat stávající organizační kulturu a aktivně se podílet na jejím ovlivňování a případné změně. V oblasti lidských zdrojů umí popsat základní principy vedení lidí, včetně adaptačního procesu zaměstnanců, umí vytvořit náplně práce se zaměřením na zajištění péče jednotlivými nelékařskými zdravotnickými pracovníky ve vazbě na právní normy. Je schopen/a rozepsat plán směn. Obecné způsobilosti: Student/ka je při řešení problémů schopen/a zvolit vhodnou techniku a na jejím základě najít příčinu problému a navrhnout řešení pro náročnou situaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

80% docházka na semináře, aktivita na seminářích, Zkouška: seminární práce: vytvoření dokumentu systému kvality - pracovní postup na zvolené téma.
Doporučená literatura
  • BOROVSKÝ, Juraj a SMOLKOVÁ Eva. Marketing ve zdravotnictví. 2., přeprac. vyd., Praha: České vysoké učení technické, 2013, ISBN 978-80-01-05413-0.. ISBN 978-80-01-05413-0.
  • EXNER, Lubomír. Strategický marketing zdravotnických zařízení. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 8086419738.. ISBN 8086419738.
  • HEKELOVÁ, Zuzana. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. 1. vydání. Praha: Havlíčkův Brod, 2012, ISBN 978-80-247-4032-4.. ISBN 978-80-247-4032-4.
  • KOTLER, Philip, KELLER, Kevin L. Marketing management. 14 vydání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5..
  • PLEVOVÁ, Ilona, et al. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 1. vyd., 2012, ISBN 978-80-247-3871-0.. ISBN 978-80-247-38710.
  • STAŇKOVÁ, Pavla. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.. ISBN 978-80-89401-64-2.
  • ŠEDIVÝ, Marek, MEDÍKOVÁ, Olga. Public relations, fundraising a lobbing: pro neziskové organizace, 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-4040-9.. ISBN 978-80-247-4040-9.
  • VEBER, Jaromír a kol. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press, 2. vydání, 2009, IBN 978-80-7261-274-1.. ISBN 978-80-7261-274-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (P19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní