Předmět: Hygiena dětí a mladistvých

« Zpět
Název předmětu Hygiena dětí a mladistvých
Kód předmětu KSZD/HDKO3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zemanová Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: Zdravotní rizika ve školských zařízeních (infekční onemocnění, funkční poruchy pohybového aparátu, nedostatky ve výživě a stravovacím režimu, poškození emočního a sociálního vývoje, nepřiměřená psychická zátěž). Hygienické požadavky na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou a úklid mateřských škol, dětských skupin a živností na péči o děti do 3 let věku 2. konzultace: Hygienické požadavky na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou a úklid základních a středních škol (včetně požadavků na praktické vyučování žáků) a na domovy mládeže Hygienické požadavky na jiná školská zařízení, mimoškolní vzdělávání, zotavovací akce, školy v přírodě a jiné podobné akce a venkovní hrací plochy Hygienické požadavky na stravování dětí a mladistvých. Výživové požadavky na školní stavování. Spotřební koš a doporučená pestrost a jejich hodnocení. Témata seminářů: 1. konzultace: Požadavky na školní nábytek. Správné držení těla. Preventivní dozor v HDM. 2. konzultace: Stanovisko k projektové dokumentaci. Kolaudace. Rozhodnutí. Zařazení do rejstříku škol a školských zařízení. Stanovisko ke kapacitě Samostudium: Anatomické a fyziologické zvláštnosti dětí a mladistvých. Růst a vývoj dítěte. Biologické a sociální determinanty růstu. Přirozené potřeby dítěte a jejich uspokojování v rodině a ve škole. Vývojové charakteristiky dětského a dorostového věku. Hygiena vzdělávacího procesu. Úrazy a prevence úrazů. Prevence problémů působených návykovými látkami u dětí a dospívajících. Druhy prevence. Preventivní programy zaměřené na děti a mladistvé. Výchova ke zdravému životnímu stylu - školka a škola podporující zdraví. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím konzultačních hodin a emailové korespondence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět Hygiena dětí a mladistvých dává studentům přehled o zdravotních rizicích a možností jejich prevence u dětí a mladistvých. Hygiena dětí a mladistvých patří mezi preventivní lékařské obory. Hlavním cílem oboru je podpora a ochrana zdraví dětí a mladistvých, posilování předpokladů tělesného a psychického vývoje a udržení dobrého zdravotního stavu v dospělosti. K tomu je nutná znalost fyziologických a psychologických vývojových ukazatelů dětí a mladistvých a jejich závislost na věkových zvláštnostech, doporučení zdravého životního stylu ve všech oblastech zájmu se zaměřením na dětskou a dorostovou populaci. Dále znalost stavebně technických požadavků na zařízení pro děti a dorost a režimových požadavků, vztahujících se k pobytu dětí a mladistvých v těchto zařízeních. Současně seznamuje s problematikou státního zdravotního dozoru v mateřských, základních a středních školách, dětských skupinách, domovech mládeže, zařízeních pro zájmovou činnost dětí, na zotavovacích akcích pro děti, venkovních hracích plochách s pískovištěm. Pozornost bude věnována také hygienické i nutriční stránce školního stravování a sortimentu školních bufetů a automatů.
Odborné znalosti: Student/ka prokazuje znalosti z oblasti hygieny dětí a mladistvých. Orientuje se v příslušné legislativě. Zná zásady správné výrobní praxe i principy založené na zásadách kritických kontrolních bodů. Zná vývojové charakteristiky dětského a dorostového věku a přirozené potřeby dětí a mladistvých. Zná zdravotní rizika ze školských zařízení. Orientuje se v problematice vybavení, provozu, osvětlení, vytápění a mikroklimatických podmínek v zařízeních pro děti a mladistvé. Prokazuje znalosti základních nástrojů dozoru nad úsekem HDM a jejich využití v praxi. Odborné dovednosti: Student/ka umí zhodnotit celkový stav školy, školského zařízení, dětské rekreace, školní jídelny. Závady umí vypořádat a požadavky dokáže zdůvodnit příslušnou legislativou. Dokáže posoudit dostatečnost a vhodnost nastaveného systému HACCP ve školní jídelně či výdejně. Umí napsat stanovisko ke kapacitě. Student/ka umí identifikovat úkoly hygieny dětí a mladistvých a aktivně se podílet na základních úkolech souvisejících s HDM. Obecné způsobilosti: Student/ka je po absolvování kurzu schopen/a porozumět problematice hygieny dětí a mladistvých a výkonu státního zdravotního dozoru ve všech jeho fázích a získané dovednosti využít v praxi. Student/ka je schopen/schopna uplatnit teoretické znalosti a dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen/na komunikovat s kontrolovanou osobou i se členy kontrolní skupiny a profesionálně jednat se zřizovatelem příslušného zařízení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavky pro získání zápočtu: Docházka: 80% docházka na semináře, aktivita na seminářích Požadavky pro zkoušku: Po splnění podmínek zápočtu může student přistoupit k ústní zkoušce.
Doporučená literatura
  • Nařízení Evropského parlamentu a rady ES č.852/2004 o hygieně potravin ES č.852/2004.
  • Vyhláška č. 238/2011 Sb., o stanovení hygienických požadavků na koupaliště, sauny a hygienické limity písku v pís-kovištích venkovních hracích ploch..
  • Vyhláška č. 6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb..
  • Vyhláška Ministerstva zdravotnictví o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění vyhl. č. 148/2004 Sb. č. 106/2001 Sb..
  • Vyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých č. 410/2005 Sb. v platném znění.
  • Vyhláška o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění pozdějších předpisů č. 137/2004 Sb. v platném znění.
  • Zákon č. 110/1997 Sb. o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon o předškolním základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění č. 561/2004 Sb..
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-793-4..
  • KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5014-9.. Brno: Alfa Publishing, 2006.
  • KOŠŤÁLOVÁ, A., KUČEROVÁ, B., LUKAŠÍKOVÁ, I., NIKLOVÁ, A., PILNÁČKOVÁ, J., POLÁKOVÁ, K., SLAVÍKOVÁ, M., TRESTROVÁ, Z. Rádce školní jídelny. Nutriční doporučení MZ ke spotřebnímu koši, SZU Praha, ISBN 978-80-7071-340-2..
  • MÜLLEROVÁ, D. a kol. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2..
  • NEVORAL, J. a kol. Výživa v dětském věku. Praha: H&H, 2003. ISNB 80-86-022-93-5..
  • PROVAZNÍK, K. a kol. Manuál prevence v lékařské praxi. Praha: UK, 2009. ISBN 80-7071-135-3..
  • TUČEK, M. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Univerzita Karlova. 2018. ISBN 978-80-246-3932-1.
  • ZLATOHLÁVEK, L., a kol. Klinická dietologie a výživa. Praha. 2019. ISNB 978-80-88129-44-8. ISBN 978-80-88129-03-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr