Předmět: Embryologie

« Zpět
Název předmětu Embryologie
Kód předmětu KSZD/EMBP9
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pánková Hrabáková Jana, MUDr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Obor embryologie, jeho koncepce, cíle a poslání. Vývoj pohlavních buněk. Ženská pohlavní buňka - oocyt. Mužská pohlavní buňka - spermie, oplození, etapy vývoje oplozeného vejce. Preimplantační období. Blastogeneze, blastocysta, zárodečné listy, zárodečný terčík. Nidace. 2.Ektoderm, entoderm, mezoderm. Embryogeneze. 3.Výživa oplozeného vejce, žloutkový váček, placenta, pupečník, plodové obaly - jejich vývoj, stavba a funkce 4.Vývoj orgánových systémů - vývoj skeletu, svalové soustavy, trávicího a dýchacího systému 5.Vývoj močového a pohlavního ústrojí, kardiovaskulárního ústrojí, nervového systému, smyslových orgánů a kůže. Krevní oběh plodu. Změny krevního oběhu po porodu. Možné VVV srdce a velkých cév 6.Teratogeny, léky v těhotenství, škodliviny v těhotenství a jejich vliv na vývoj embrya a plodu. Ukončení těhotenství - legislativa, žádost, indikace 7.Možnosti sledování vývoje embrya a plodu. UZV v graviditě. Oligohydramnion, polyhydramnion. IUGR, prenatální screening VVV, malformace a anomálie, dělení. VVV neslučitelné se životem.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako tematický celek poskytující základní strukturu poznatků pro porodní asistentky. Seznamuje studenty s problematikou vzniku lidského zárodku a postupným vývojem všech orgánových struktur budoucího jedince. Odkazuje na fyziologické aspekty vývoje, na vnitřní a vnější vlivy, jež mohou způsobit jeho odchylky. Součástí předmětu je problematika genetických poruch, uvedení základního rozdělení vad, hodnocení genetického rizika včetně genetického poradenství.
Odborné znalosti: Student rozumí základním pojmům oboru. Student popíše morfologii oocytu a spermie. Student chápe zákonitosti oplození, blastogeneze a embryogeneze. Student charakterizuje placentu, pupečník a plodové obaly. Student zná terminologii u častějších VVV. Odborné dovednosti: Student v klinické praxi používá odbornou terminologii. Student vysvětlí ženě důležitost prenatálních kontrol, především screeningových vyšetření zaměřených na detekci VVV. Student edukuje těhotné a kojící ženy o nevhodnosti užívání léků a dalších látek, majících vliv na plod. Obecné způsobilosti: Student je schopen využívat veškeré získané znalosti, je schopen jim porozumět a využít je a na základě rámcově vymezeného úkolu řešit problémy v oboru.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

ústní hodnocení
Doporučená literatura
  • JONAS, R. Zázračná cesta na svět. Bratislava: Slovart, 2001. 2001. ISBN 80-7209-354-1.
  • MALÍNSKÝ, J., LICHNOVSKÝ, V. Embryologie v obrazech. 3. vyd. Olomouc: UP, 2006. 2006. ISBN 80-244-127-3-X.
  • OTOVÁ, B. Základy biologie a genetika. Praha: Karolinum, 2006. 2006. ISBN 80-2461-100-7.
  • SADLER, W. T. Langmanova lékařská embryologie. 10. vydání. 432 s. Praha: Grada. 2010. ISBN: 978-80-247-2640-3. ISBN 978-80-247-2640-3.
  • SLÍPKA, J. Základy embryologie. Praha: Galén, Karolinum. 122 s. 2012. ISBN- 13: 978-80-246-2051-0. ISBN 978-80-246-2051-0.
  • VACEK, Z. Embryologie. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1267-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (P19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní