Předmět: Emoční intelig. a rozvoj soc. dovedností

« Zpět
Název předmětu Emoční intelig. a rozvoj soc. dovedností
Kód předmětu KSZD/EIU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wedlichová Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Úvod do problematiky emoční intelligence. 2. Emoce, funkce emocí v našem životě. 3. Vývoj emoční inteligence v rámci ontogeneze. 4. Inteligence, její rozvoj a vliv na činnost jedince. 5. Inteligence versus Emoční inteligence. 6. Vnímavost k emocím jiných lidí - empatie. 7. Emoce a motivace. 8. Zvládání emocí a seberegulace. 9. Testy emoční inteligence. Témata seminářů: 1. Zvládání vlastních emocí, seznámení s technikami rozvoje této dovednosti. 2. Umění mezilidských vztahů. 3. Regulace vlastních emocí. 4. Praktická aplikace zvolené metody. 5. Sebemotivace. 6. Nácvik empatie. 7. Zvládání agresivity. 8. Asertivní komunikace. 9. Úspěšné mezilidské vztahy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na problematiku emocí, emoční inteligence, mezilidské interakce a sebepojetí. Poskytuje základní přehled o teoretických a kognitivních přístupech v oblasti práce s emocemi. Seznámení se se základními technikami práce s emocemi. Těžištěm teoretické i praktické části kurzu je emoční inteligence, její rozvoj a možnosti využití v sociální interakci.
Odborné znalosti: Student se dokáže orientovat v současných teoriích emocí, umí objasnit, jak emoce ovlivňují lidské chování, kognitivní funkce a zdraví. Odborné dovednosti: Student je schopen rozpoznat své emoční prožívání, dokáže charakterizovat motivační principy a prvky. Obecné způsobilosti: Student je způsobilý k empatické komunikaci a naslouchání.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet průběžné testy
Doporučená literatura
  • ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-640-3..
  • BROCKERT S., BRAUNOVÁ G. Testy emocionální inteligence. Praha, Ikar, 1997. ISBN 80-7202-149-4..
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997, ISBN: 80-85928-48-5..
  • HARTL P., HARTLOVÁ H. Psychologický slovník, Portál, Praha, 2004. ISBN 978-80-7367-569-1..
  • HUBER, A. Emocionální inteligence. Praha, 2005. ISBN 80-903305-6-8..
  • NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Praha: Avicenum, 2000. ISBN 80-200-0763-6..
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2002. Praha, Akademia, 2002. ISBN 80-200-0689-3..
  • STUCHLÍKOVÁ, I. a kol. Zvládání emočních problémů školáků. Portál, 2005. ISBN 80-7178-534-2..
  • STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí, Portál, Praha, 2002. ISBN 80-717-8553-9..
  • WEDLICHOVÁ, I. Emoční inteligence a její využití v pedagogické praxi, UJEP, UL 2003, ISBN 978-80-7414-347-2..
  • WEDLICHOVÁ, I. Emoční inteligence. PF UJEP Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-347-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr