Lecture topics: 1st consultation The concept and mission of the educational subject of somatology at medical schools. Continuity of the somatology curriculum with the primary school curriculum, in the case of vocational education - continuity of the content of the secondary school curriculum. Educational goals in the teaching of somatology at medical schools - classification of learning goals, method of formulating learning goals, examples of cognitive, affective and psychomotor goals. 2nd consultation: Lesson in somatology I. - lesson planning, teacher preparation for teaching, student motivation in somatology teaching. Lecture in somatology II. - division of somatology lessons, methods in teaching somatology - classification and characteristics of selected teaching methods. 3rd consultation: Didactic principles and their application in the teaching of somatology. Didactic tools and their use in the somatology teaching. Assembly of the examination tests in somatology, screening, evaluation, classification of knowledge and skills in the teaching of somatology. Seminar topics: 4th consultation: Seminars include preparation, methodical processing of the topic, selection of suitable teaching methods, teaching aids, didactic techniques and active teaching of the given topic. The student chooses or is assigned to a topic from the menu below: Functional morphology of the cell, tissue. Locomotor system - skeletal system, joints, muscular system. Blood - composition, function, specific and non-specific immunity, hemostasis, hemocoagulation, blood groups. Respiratory system - structure, function. Cardiovascular system - central and peripheral part. Digestive system - structure, function of individual sections. Urogenital system - structure and function of kidneys, excretory urinary tract, male and female reproductive organs. Endocrine system. Nervous system - central and peripheral part. Student will process the given topic in written form according to the established requirements and submit it in advance of the actual consultation. Self-study: Pedagogical documents - framework educational program, school educational program, thematic plan of the given subject. Deepening the knowledge of anatomy and physiology in individual organ systems, focusing on the range of knowledge imparted, the interconnectedness of functions with the aim of achieving a comprehensive concept of the human organism.
|
-
Rámcový vzdělávací program příslušného studijního oboru, školní vzdělávací program..
-
Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha, 1998.
-
CEDRYCHOVÁ, V., RAUDENSKY, J. Kapitoly z obecné didaktiky pro učitele střední školy, 1996, Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP. ISBN 80-7044-058-9..
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1417-1..
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2006, ISBN 80-244-1418-X..
-
DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. Souvislé a profesní praxe v přípravném vzdělávání učitelů středních škol: metodické pokyny a příklady dobré praxe. 2010, Ostrava: Ostravská univerzita..
-
DYLEVSKÝ, I. Somatologie. 2. vyd. Olomouc: Epava, 2000, 480 s..
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP, 2007, Olomouc: Hanex. ISBN 80-85783-73-8..
-
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000..
-
JANKOVCOVÁ, M., KOUDELA, J., PRUCHA, J. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství..
-
JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje, 2013, 1. vydání Hradec Králové: Gaudeamus. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7435-266-9..
-
Kolář, Z. - Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha, Grada, 2009.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi, 2009, Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4834-8..
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele, 2004, 1. vydání Praha: Triton. ISBN 80-7254-474-8..
-
ROKYTA, R., MAREŠOVÁ, D., TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II., 2003, Praha: Eurolex Bohemia. ISBN 80 - 86432- 49 - 1..
-
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování, 1997, 1.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-124-X..
-
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování, 2009, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-246-1..
|