Předmět: Didaktika somatologie

« Zpět
Název předmětu Didaktika somatologie
Kód předmětu KSZD/DSU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlechtová Dana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod/týden) 1. Pojetí a poslání vzdělávacího předmětu somatologie na zdravotnických školách. Návaznost učiva somatologie na učivo základní školy, při vzdělávání na VOŠ - návaznost na obsah učiva střední školy. 2. Pedagogické dokumenty - rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, tematický plán, třídní kniha, třídní výkaz, školní řád atd. 3. Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce somatologie na zdravotnických školách - klasifikace výukových cílů, způsob formulace výukových cílů, příklady kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů. 4. Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce somatologie. 5. Organizační formy výuky somatologie, prostorové a materiální podmínky pro výuku somatologie na zdravotnických školách. 6. Didaktické prostředky a jejich využití pří výuce somatologie. 7. Vyučovací hodina v somatologii I. - plánování výuky, příprava učitele na vyučování, motivace žáky ve výuce somatologie. 8. Vyučovací hodina v somatologii II. - členění vyučovací hodiny somatologie, metody ve vyučování somatologie - klasifikace a charakteristika vybraných vyučovacích metod. 9. Tvorba zkušebních testů v somatologii, prověřování, hodnocení, klasifikace vědomostí a dovedností ve výuce somatologie Témata seminářů: (2 hod/týden) Semináře zahrnují přípravu, metodické zpracování tématu, výběr vhodných výukových metod, učebních pomůcek, didaktické techniky a aktivní vedení vyučovací hodiny na zadané téma. 1. Funkční morfologie buňky, tkáně. 2. Pohybový systém - kosterní soustava, klouby, svalová soustava. 3. Krev - složení, funkce, specifická a nespecifická imunita, hemostáza, hemokoagulace, krevní skupiny. 4. Dýchací systém- stavba, funkce. 5. Kardiovaskulární systém- centrální a periferní část. 6. Zažívací systém- stavba, funkce jednotlivých oddílů. 7. Urogenitální systém- stavba a funkce ledvin, vývodné močové cesty, pohlavní ústrojí muže a ženy. 8. Endokrinní systém. 9. Nervový systém- část centrální a periferní.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače s didaktikou studijního předmětu - Somatologie pro výuku na zdravotnických školách. Připravuje budoucí učitele na výuku somatologie v podmínkách daných kurikulem školního vzdělávání.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v oblasti základních didaktických kategorií, disponuje širokými odbornými znalostmi anatomie a fyziologie člověka. Odborné dovednosti: Student je schopen využít teoretické poznatky, při plánování konkrétní vyučovací hodiny. Dokáže zvolit odpovídající výukové cíle, vhodné výukové metody, adekvátní didaktické prostředky při výuce somatologie, rovněž je schopen provádět obsahovou a didaktickou analýzu učebnic, využívaných ve výuce somatologie. Obecné způsobilosti: Na základě absolvování přednášek a seminářů je student schopen pracovat s RVP(rámcový vzdělávacím programem), konkretizovat požadavky RVP ve školním vzdělávacím programu (ŠVP). Posluchač je připraven koncipovat a vést výuku daného předmětu v souladu s požadavky ŠVP a úrovní žáků či studentů, stanovovat cíle a vytvářet vhodné učební úlohy k rozvoji schopností žáků a studentů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavky pro získání zápočtu: minimálně 80% účast na seminářích, metodický soubor - 3 přípravy na vyučovací jednotku, 2 hodnotící testy, seznam použité literatury použitý při zpracování metodického souboru, průběžné ověřování znalostí během akademického roku, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program příslušného studijního oboru, školní vzdělávací program..
  • CANGELOSI, J. S., a KOLDINSKÝ, M. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce, 2006 Praha: Portál. ISBN 80-7367-118-2..
  • CEDRYCHOVÁ, V., RAUDENSKY, J. Kapitoly z obecné didaktiky pro učitele střední školy, 1996, Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP. ISBN 80-7044-058-9..
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z.. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. 2006, Olomouc: Pedagogická fakulta UP. ISBN 80-244-1417-1..
  • CICHÁ,M., DORKOVÁ,Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. 2006, Olomouc: UP, PdF. ISBN 80-244-1418-X..
  • DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. Souvislé a profesní praxe v přípravném vzdělávání učitelů středních škol: metodické pokyny a příklady dobré praxe. 2010, Ostrava: Ostravská univerzita..
  • DYLEVSKÝ, I. Somatologie, 2000, Olomouc: Epava. ISBN 80- 86297-05-5..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP, 2007, Olomouc: Hanex. ISBN 80-85783-73-8..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků, 2000, Olomouc: Hanex. ISBN 80-85783-28-2..
  • JANKOVCOVÁ, M., KOUDELA, J., PRUCHA, J. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství..
  • JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje, 2013, 1. vydání Hradec Králové: Gaudeamus. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7435-266-9..
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog, 2007, Praha: Grada. ISBN 978- 80-247-1541-4..
  • MAŃÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody, 2003, Brno: Paido. ISBN 80- 7315-0395..
  • PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi, 2009, Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4834-8..
  • PETTY, G. Moderní vyučování, 2013, Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele, 2004, 1. vydání Praha: Triton. ISBN 80-7254-474-8..
  • ROKYTA, R., MAREŠOVÁ, D., TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II., 2003, Praha: Eurolex Bohemia. ISBN 80 - 86432- 49 - 1..
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování, 1997, 1.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-124-X..
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování, 2009, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-246-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr