Předmět: Didaktika ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Didaktika ošetřovatelství
Kód předmětu KSZD/DOUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váverková Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: Využití didaktických metod k podpoře motivace žáků. Práce s motivací žáků. Moderní didaktické metody a jejich využití v praxi. 2. Konzultace: Nové dovednosti pro 21. století v kontextu výuky ošetřovatelství. Kritické myšlení, práce s prameny, simulační výuka, hraní rolí, apod. 3. Konzultace: Využití technologií ve výuce ošetřovatelství a příbuzných oborů a předmětů, jako například první pomoc, ošetřovatelské postupy, teorie ošetřovatelství, historie ošetřovatelství, výuka ke zdraví, psychologie, pedagogika, edukace. Témata semináře: 4. Konzultace: Technologie ve výuce, jejich využití a praktický nácvik. Samostudium: Integrace nových dovedností pro 21. století do výuky moderního ošetřovatelství.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Didaktika ošetřovatelství vychází ze zásad a poznatků z obecné didaktiky. Je základem profesionální a hodnotové orientace odborného učitele. Učí studenty metodám, formám, strukturování, výchovně vzdělávacího procesu na zdravotnických školách. Zabývá se systémem zdravotnického školství, jeho strukturou, funkcemi, úkoly, cíli, formami studia, legislativou, osobností odborného učitele, etikou a morálkou. Dále seznamuje studenty s pedagogickými dokumenty - třídní kniha, třídní výkaz, osnovy, kurikula atd. Cílem předmětu je vzdělat a vychovat budoucího učitele ošetřovatelských předmětů a praktického vyučování, který bude mít jak dostatečné teoretické znalosti, tak potřebné praktické dovednosti, včetně schopnosti komunikace, a samozřejmě také potřebnou etickou výchovu. Součástí přípravy budoucího učitele ošetřovatelství je práce s prameny, přípravou výuky, která odpovídá novým dovednostem pro 21. století a pracuje s motivací studentů. Absolvent předmětu si vyzkouší výuku i nanečisto v režimu hraní rolí, simulace situací a nacvičí si tak výuku v obtížných situacích, které odpovídají realitě výukové praxe.
Odborné znalosti: Student zná obsah učiva ošetřovatelství na zdravotnických školách, stejně tak obsah učiva dalších zdravotnických předmětů, které zahrnují praktické vyučování (např. předmět se zaměřením na ošetřovatelské postupy apod.). Odborné dovednosti: Student si umí připravit výuku dle tématu a odpovídající cílové skupiny žáků. Student umí aplikovat efektivní metody a formy výuky v ošetřovatelských předmětech. Student umí z didaktického hlediska analyzovat učivo předmětu ošetřovatelství. Student zvládá samostatně řešit didaktické problémy. Student umí zdůvodňovat vlastní didaktická rozhodnutí. Student umí analyzovat zkušenosti získané pedagogickou praxí na střední škole. Student umí popsat a orientovat se v pedagogických dokumentech, ve vazbě na ošetřovatelské předměty. Student umí popsat alternativní didaktické koncepce a inovace, ve vazbě na výše uvedené předměty. Obecné způsobilosti: Student je schopen použít získané teoretické poznatky při studiu dalších odborných předmětů a aplikovat je v průběhu praxe. Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat studentům střední zdravotnické školy vlastní odborné názory.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Každý student zpracuje podrobný metodický balíček na zadané ošetřovatelské téma, který odevzdá minimálně týden před udělením zápočtu. Vypracování metodického balíčku, vychází z konkrétních zkušeností z pedagogické praxe. Obsahuje podrobnou přípravu na vyučovací hodinu, posouzení didaktické metod, řešení výukových témat moderními postupy, posouzení efektivity učebnice a zdrojů, ze kterých student při přípravě výuky vycházel. Možnost zhodnotit recenzi odborného článku, který se tématikou vztahuje k probíranému tématu. Kontrola a zhodnocení bude probíhat v samotné výuce, kdy student bude prezentovat svou výuku před skupinou studentů. Na základě zpětné vazby a výstupu z výuky, bude mít možnost svou přípravu upravit a poté obhájit na individuální konzultaci s vyučujícím předmětu. individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem získání zápočtu. Zápočet bude udělen na základě splněných, výše uvedených úkolů. Zápočet bude mít 2 části: písemnou (formou didaktického testu) a ústní (obhajoba metodického balíčku a správné odpovědi na položené otázky vyučujícího v rozsahu celého předmětu.
Doporučená literatura
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1, 2006, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1417-1..
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2006, ISBN 80-244-1418-X..
  • Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha: UK, 1993.
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • DAVIE, C. Lady with a lamp: story of Florence Nightingale, Lutterworth Press: 1958. ISBN 0718826418..
  • KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • KELNAROVÁ, J., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy 1. ročník. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-5332-4..
  • KONCEPCE OŠETŘOVATELSTVÍ 2021. [online] Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, posl. aktual. 18. 5. 2021 [cit. 28.08.2021] Dostupné z https://www.mzcr.cz/koncepce-osetrovatelstvi/..
  • KOTRBA, T. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015, ISBN 978-80-7485-043-1..
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Studijní texty. 1. vydání. FHS UTB ve Zlíně: 2017, Zlín. 79.S. ISBN 978-80-7454-635-8. [e-kniha]..
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Portál: Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2010. 1 online zdroj (208 stran). ISBN: 978-80-247-3224-4; 978-80-247-6628-7.
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování, 2009, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-246-1..
  • SLEZÁKOVÁ, L., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy I. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3601-3..
  • SLEZÁKOVÁ, L., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy II. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3602-0..
  • SLEZÁKOVÁ, L., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy III. Praha: Grada, 2013, ISBN 978-80-247-4341-7..
  • SLEZÁKOVÁ, L., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy IV. Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-4342-4..
  • TALIÁNOVÁ, M., ŘEŘUCHOVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011, ISBN 978-80-7395-389-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr