Vyučující
|
-
Hátlová Běla, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hajná Renata, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1)K historii problematiky nadaných. 2)Změny ve vymezování nadání v průběhu 20. Století 3)Druhy nadání, znaky nadaného žáká 4)Legislativa v problematice nadaných v ČR 5)Osobnost nadaného žáka, charakteristika 6)Časté problémy nadaných žáků 7)Tvorba systému vyhledávání nadaných na škole 8)Identifikace a výběr nadaných 9)Psychologické a pedagogické vyhledávací metody 10)Rozvíjení nadání ve škole a v rodině 11)Integrace a segregace nadaných organizační formy 12)Akcelerace a obohacování práce s obsahem učiva 13)Doporučované vyučovací metody při práci s nadanými 14)Instituce, společnosti a organizace podporující rozvoj nadání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 1 hodina za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy problematiky nadání, získat vhled a vyšší citlivost pro práci s nadanými dětmi a inspirovat studenty k práci s nadanou populací žáků na školách kde vyučují nebo vyučovat budou. Součástí předmětu je i poskytnutí informací a kontaktů na instituce, odborné společnosti a občanská sdružení, které lze využít v případě řešení konkrétních problémů s nadanými dětni na škole. Další zdroje k zvýšení znalostní úrovně v této oblasti budou studentům rovněž poskytnuty (odkazy na naše a mezinárodní časopisy, knihy a webbové stránky dalších institucí).
Student umí charakterizovat změny v obsahu pojmu nadání, zná příčiny těchto změn a rozumí současné legislativě upravující práci škol s touto populací. Je schopen navrhnout školní systém vyhledávání nadaných studentů a provést výběr identifikačních metod. Aplikuje poznatky o vzdělávání nadaných žáků do vzdělávacího procesu školy.
|
Předpoklady
|
Absolvování povinných psychologických kurzů za 1. a 2. ročník studia
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Absolvování povinných psychologických kurzů za 1. a 2. ročník studia Student má možnost výběru ze dvou typů seminární práce: 1) Kazuistika nadaného žáka dle pokynů sdělených na semináři, 2) Vypracování návrhu na část IVP pro nadaného žáka dle pokynů sdělených na semináři. Rozsah práce je cca 10 stran. Zápočet je získán na základě odevzdání práce a jejího ohodnocení vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Havigerová, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.
-
Hříbková, Lenka. Mimořádně nadané děti ve škole a v rodině. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-319-9.
-
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
-
Hříbková, Lenka. Nadání a předškolní věk. Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-595-7.
-
Jurášková, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha, 2006. ISBN 80-86856-19-4.
-
Monks, F.J., Ypenburg, I.H. Nadané dítě. Praha, 2002. ISBN 80-247-0445-5.
-
Mudrák Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.
|