Vyučující
|
-
Závora Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Hajná Renata, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah kurzu je rozložen do následujících základních témat, která staví zejména na získání zkušenosti frekventantů a znovuobjevování v předchozím období získaných poznatků a jejich integraci do problematiky v rámci aktivní práce v kurzu a mapují aktuální stav školy a její činnosti včetně spolupráce se školskými poradenskými pracovišti. 1. Úvod do problematiky (aktéři a vztahová síť základní problematiky), současnost školní a poradenské psychologie 2. Učitelská profese vztahová síť pedagoga (učitelé, další pedagogičtí pracovníci, rodiče, žáci) 3. Kritická místa profese, etika práce v poradenství, profesionální vztahy 4. Poradenský proces a faktory ho ovlivňující, terapeutické možnosti, vztah poradenství a psychoterapie 5. Autodiagnostika učitele, autodiagnostické postupy učitele v oblasti hodnocení 6. Situace vyplývající ze školního hodnocení a projevu motivace žáka 7. Situace vyplývající z práce se skupinou 8. Situace vyplývající z vývojových a životních aspektů žáka 9. Situace vyplývající z handicapů žáka 10. Situace vyplývající z pedagogem preferovaného přístupu k učivu a vzdělávání 11. Situace vyplývající z rodinných přístupů k žákovi 12. Spolupráce s pedagogickými pracovníky školských poradenských zařízení, specifika zpráv z poradenských zařízení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je navázat na základy vzdělání v psychologických a pedagogických disciplínách získané v předchozím magisterském studiu tak, aby byli studenti schopni aplikovat předchozí získané poznatky při řešení výchovně vzdělávacích problémů vznikajících na půdě školy v rámci 1. stupně ZŠ. To předpokládá zkvalitnění orientace v navazujících disciplínách a v jejich vzájemném prolínání v prostředí školy ať již z pohledu potřeby intervence u žáka, rodiče či pedagoga.
Studenti by měli být schopni porozumět řešenému problému z pohledu jeho aktéra žáka 1. stupně, jehož situací se zabývají a měli by být schopni zorientovat se v dostupných opatřeních, která by podpořila jeho další možný rozvoj a tento aplikovat v podmínkách svého pracoviště. Komplexnost přístupu je zohledněna i schopností studenta orientovat se ve volbě postupů a způsobů práce z pohledu jednotlivých fází při řešení těchto problémů (diagnostika, reedukace a podpora, ale také prevence) a stanovením rolí jednotlivých pedagogických pracovníků vstupujících do tohoto procesu. Současně splňuje student předpoklad základní orientace v terminologii a v obsahu poradenské a školní psychologie a aplikace získaných dovedností. Dokáže určovat psychické jevy, které se uplatňují při vzdělávání dětí, poradensky a pedagogicky ovlivňovat aktuální psychické jevy a vlastnosti edukantů ve smyslu rozvoje jejich žákovských a osobních kompetencí k učení a řešení problémů. Student/ka dokáže uplatňovat vlastní flexibilní myšlení a metakognici.
|
Předpoklady
|
Splnění předmětů Úvod do psychologie, Ontogenetická psychologie a Pedagogická psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Písemné zpracování vybraných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
DRAPELA, J., V., ET AL. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál,. 1997.
-
HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II.. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-101-X.
-
Jedličková,R. Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha, 2004.
-
Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2.
-
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní.. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.
-
Procházka Roman, Šmahaj, Jan, Kolařík Marek, Lečbych Martin. Teorie a praxe poradenské psychologie. Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3.
-
Štech, S., Zapletalová, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
-
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu.. Praha: Karolinum, 1992.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 1999.
-
Vágnerová. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
|