Předmět: Školní a poradenská psychologie

« Zpět
Název předmětu Školní a poradenská psychologie
Kód předmětu KPS/Q430
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hajná Renata, PhDr. Ph.D.
  • Sirotková Hana, Mgr.
  • Hátlová Běla, doc. PhDr. Ph.D.
  • Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah kurzu je rozložen do následujících základních témat, která staví zejména na získání zkušenosti frekventantů a znovuobjevování v předchozím období získaných poznatků a jejich integraci do problematiky v rámci aktivní práce v kurzu a mapují aktuální stav školy a její činnosti včetně spolupráce se školskými poradenskými pracovišti. 1. Úvod do problematiky (aktéři a vztahová síť základní problematiky), současnost školní a poradenské psychologie 2. Učitelská profese - vztahová síť pedagoga (učitelé, další pedagogičtí pracovníci, rodiče, žáci) 3. Kritická místa profese, etika práce v poradenství, profesionální vztahy 4. Poradenský proces a faktory ho ovlivňující, terapeutické možnosti, vztah poradenství a psychoterapie 5. Autodiagnostika učitele, autodiagnostické postupy učitele v oblasti hodnocení 6. Situace vyplývající ze školního hodnocení a projevu motivace žáka (a možnosti reedukace) 7. Situace vyplývající z práce se skupinou (a možnosti reedukace) 8. Situace vyplývající z vývojových a životních aspektů žáka (a možnosti reedukace) 9. Situace vyplývající z handicapů žáka (a možnosti reedukace) 10. Situace vyplývající z pedagogem preferovaného přístupu k učivu a vzdělávání (a možnosti reedukace) 11. Situace vyplývající z rodinných přístupů k žákovi (a možnosti reedukace) 12. Spolupráce s pedagogickými pracovníky školských poradenských zařízení, specifika zpráv z poradenských zařízení 13.- 14. Prostor pro vlastní sebereflexi a skupinová cvičení situací vznikajících ve školním prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je navázat na základy vzdělání v psychologických a pedagogických disciplínách získané v předchozím bakalářském a magisterském studiu tak, aby byli frekventanti schopni aplikovat předchozí získané poznatky při řešení výchovně vzdělávacích problémů vznikajících na půdě školy a školských zařízení.
Studenti by měli být schopni porozumět řešenému problému z pohledu jeho aktéra - žáka 2. stupně ZŠ či střední školy, jehož situací se zabývají a měli by být schopni zorientovat se v dostupných opatřeních, která by podpořila jeho další možný rozvoj a tento aplikovat v podmínkách svého pracoviště. Komplexnost přístupu je zohledněna i schopností studenta orientovat se ve volbě postupů a způsobů práce z pohledu jednotlivých fází při řešení těchto problémů (diagnostika, reedukace a podpora, ale také prevence) a stanovením rolí jednotlivých pedagogických pracovníků vstupujících do tohoto procesu. Současně splňuje student předpoklad základní orientace v terminologii a v obsahu poradenské a školní psychologie a aplikace získaných dovedností. Dokáže určovat psychické jevy, které se uplatňují při vzdělávání dětí, poradensky a pedagogicky ovlivňovat aktuální psychické jevy a vlastnosti edukantů ve smyslu rozvoje jejich žákovských a osobních kompetencí k učení a řešení problémů. Student/ka dokáže uplatňovat vlastní flexibilní myšlení a metakognici.
Předpoklady
Splnění psychologických disciplín 1. ročníku navazujícího studie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Předpokládá se: 1. Test základních znalostí o předmětu (přednášky, samostudium, četba odborného literatury). 2. Student/ka provede písemné zpracování (či ústní analýzu) jedné fiktivní situace vyplývající ze školního prostředí - a doporučí kroky k jejímu řešení včetně volby metod práce. V rámci skupinové práce v semináři bude pracovat i se zpětnou vazbou k aktuálnímu řešení. 3. Aktivní účasti na výuce včetně min. 85% účasti na cvičeních. Studijní opora: https://moodle.pf.ujep.cz/enrol/index.php?id=592 Heslo: host
Doporučená literatura
  • Baštecká, B. Poradenství v pomáhajících profesích.. Praha, Portál.
  • Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele.. Praha: Portál, 2001.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, 1998.
  • Drapela, J. V. Hrabal, V. Vybrané psychoterapeutické směry. Teorie a strategie.. Praha, UK, 1995.
  • Elliot, J., Place, M. Dítě v nesnázích.. Praha, Grada, 2002.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  • Hadj Moussová, Z., Valentová, L. Poradenské teorie a strategie.. Praha, UK, 2002.
  • Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí.. Praha, Portál, 2004.
  • Helus, Z., Hraba, V., Mareš, J. Psychologie školní úspěšnosti žáka.. Praha, SPN, 1979.
  • Hrabal, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka.. Praha, SPN, 1989.
  • Jedlička, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha, Themis, 2004.
  • KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha, portál, 1997.
  • Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty.. Praha, Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • Kyriacou,CH. Klíčové dovednosti učitele.. Praha, portál, 1996.
  • Langová, M. Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí nad Labem, 2005.
  • Ludewig, K. Systematická terapie. Základy klinické teorie a praxe.. Pallata, Praha, 1994.
  • Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství.. Praha: SPN, 1992.
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: SPN, 1991.
  • Matějček, Z. Rodiče a děti.. Praha: Avicenum, 1986.
  • Novák, T. Manželské a rodinné poradenství.. Grada, Praha, 2006.
  • Oaklander, V. Třinácté komnaty dětské duše.. Dobříš: Drvoštěp, 2003.
  • Opekarová, O. Kapitoly z výchovného poradenství: školní poradenské služby.. UJAK, Praha, 2007.
  • Pešová, I. ? Šamalík, M.:. Poradenství psychologie pro děti a mládež.. Grada, Praha, 206.
  • Pokorná V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál, 1997.
  • Procházka, R. Teorie a praxe poradenské psychologie.. Praha, Grada, 2014.
  • Rudolph, L. B. Thompson, Ch. L. Counseling children. : USA, California, 1992.
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících.. Praha, portál, 2009.
  • Štech, S. Škola stále nová.. Praha, Karolinum, 1992.
  • Štech, S., Zapletalová, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.. Praha: UK, 1997.
  • Vagnerova, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2004.
  • Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha, Karolinum, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr