Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
-
Karel David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek/seminářů 1) Teorie kauzálních atribucí 2) Postoje 3) Prosociální chování 4) Kooperace a kompetice 5) Afiliace, přitažlivost 6) Partnerské vztahy 7) Konformita 8) Rozhodování ve skupinách 9) Skupinový výkon 10) Struktura skupiny 11) Meziskupinové chování 12) Skupina a sociální identita 13) Meziskupinový konflikt 14) Organizace práce, vůdcovství 1) Vývoj "já", vývoj vztahu k druhým 2) Sebepojetí a sebehodnocení, EQ 3) Sociální percepce, eliminace chyb v sociální percepci 4) Cíle skupiny a práce s cíli, hodnoty a hodnotový žebříček 5) Sociální normy a práce s nimi 6) Sociální role a pozice, zjišťování sociálních pozic 7) Efektivní komunikace, bariéry 8) Transakční analýza 9) Frustrace a její řešení 10) Řešení konfliktů 11) Stres, 12) Práce se stresem 13) Aplikace sociálně psychologických metod ve výzkumu a praxi
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou zaměřenou zejména na sebepoznání a seberozvoj, poznání vztahu mezi jedincem a malou sociální skupinou, které je jedinec členem, seznámení s možnostmi a způsoby řízení sociální skupiny spolu s adekvátním využitím komunikačních prostředků v interakci se sociálním okolím. Systém přednášek dotváří teoretickou základnu posluchačů a je spolu s poznatky získanými samostudiem předpokladem pro úspěšnou praktickou činnost v seminářích.
Posluchač umí vysvětlit problematiku vztahu mezi jedincem a malou sociální skupinou. Umí rozpoznat a eliminovat chyby v sociální percepci, analyzuje strukturu sociální skupiny a dynamiku skupiny a dovede využívat techniky působení na pozitivní rozvoj sociální skupiny a jedince s tendencí posílit jeho identitu, umí efektivně řídit sociální skupinu. Ovládá principy efektivní komunikace, dokáže analyzovat komunikační bariéry a adekvátně využívat komunikační prostředky v interakci se sociálním okolím v souladu s cíli komunikace.
|
Předpoklady
|
Splnění předmětu Úvod do psychologie a Ontogenetická psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Zápočtové požadavky: minimálně 80% aktivní účasti na seminářích. Zápočet student získá za zvládnutí příslušné problematiky písemnou formou a splněním specifických podmínek stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997.
-
Fleischmann, O. Přístup transakční analýzy.
-
Fleischmann,O. a kol. Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem:UJEP 1992..
-
Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha 1988. Praha, Svoboda, 1988.
-
KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole.. Brno: MU, 1995.
|