Předmět: Edukační strategie nadaných jedinců

« Zpět
Název předmětu Edukační strategie nadaných jedinců
Kód předmětu KPS/7741
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wedlichová Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. K historii problematiky nadaných. 2. Změny ve vymezování nadání v průběhu 20. století. 3. Druhy nadání, znaky nadaného žáka. 4. Legislativa v problematice nadaných v ČR. 5. Osobnost nadaného žáka, charakteristika. 6. Časté problémy nadaných žáků. 7. Tvorba systému vyhledávání nadaných na škole. 8. Identifikace a výběr nadaných. 9. Psychologické a pedagogické vyhledávací metody. 10. Rozvíjení nadání ve škole a v rodině. 11. Integrace a segregace nadaných organizační formy. 12. Akcelerace a obohacování práce s obsahem učiva. 13. Doporučované vyučovací metody při práci s nadanými. 14. Instituce, společnosti a organizace podporující rozvoj nadání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 1 hodina za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními tématy jako je talent, získat vhled a vyšší citlivost pro práci s nadanými dětmi a inspirovat studenty pro práci s nadanými žáky ve školách.Předmět také poskytuje informace a kontakty na instituce, profesní sdružení a občanských sdružení, které mohou být použity při řešení konkrétních problémů s nadanými dětmi ve škole.
Student umí charakterizovat změny v obsahu pojmu nadání, zná příčiny těchto změn a rozumí současné legislativě upravující práci škol s touto populací. Je schopen navrhnout školní systém vyhledávání nadaných studentů a provést výběr identifikačních metod. Aplikuje poznatky o vzdělávání nadaných žáků do vzdělávacího procesu školy.
Předpoklady
žádné
KPS/7710 a zároveň KPS/7723

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Splnění předmětů Pedagogická psychologie a Školní a poradenská psychologie.
Doporučená literatura
  • Havigerová, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.
  • Hříbková, Lenka. Mimořádně nadané děti ve škole a v rodině. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-319-9.
  • Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
  • Hříbková, Lenka. Nadání a předškolní věk. Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-595-7.
  • Jurášková, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha, 2006. ISBN 80-86856-19-4.
  • Monks, F.J., Ypenburg, I.H. Nadané dítě. Praha, 2002. ISBN 80-247-0445-5.
  • Mudrák Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr