Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
-
Karel David, Mgr. Ph.D.
-
Závora Jiří, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Fáze socializace (Erikson), podpora pozitivního řešení psychosociálních konfliktů. 2. Sebepojetí a sebehodnocení, EQ. 3. Sociální percepce, eliminace chyb v sociální percepci. 4. Cíle skupiny a práce s cíli, hodnoty a hodnotový žebříček. 5. Sociální normy a práce s nimi. 6. Sociální role a pozice, zjišťování sociálních pozic. 7. Tranzitorní a netranzitorní krize v rodině. 8. Efektivní komunikace, transakční analýza v praxi. 9. Poruchy komunikace. 10. Řešení konfliktů. 11. Frustrace a deprivace a eliminace jejich negativních dopadů. 12. Stres, adaptace, doping. 13. Aplikace sociálně psychologických metod ve výzkumu a praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s socio-psychologickými problémy se zvláštním zaměřením na sebepoznání a seberozvoje, na znalosti o vztahu mezi jednotlivcem a malými sociálními skupinami, z nichž jedinec je členem. Student také proniká do problematiky náročných životních situací.Přednášky doplňuje vlastní práce na cvičení.
Výstupy z učení: Posluchač umí vysvětlit sociálně psychologickou problematiku zaměřenou zejména na poznání podstaty socializace jedince, vztahu mezi jedincem a malou sociální skupinou. Umí rozpoznat a eliminovat chyby v sociální percepci, analyzuje strukturu sociální skupiny a dynamiku skupiny a dovede využívat techniky působení na pozitivní rozvoj sociální skupiny a jedince s tendencí posílit jeho identitu, umí efektivně řídit sociální skupinu. Umí vysvětlit problematiku rodiny a dysfunkčních rodin a umí eliminovat dopady dysfunkčního působení rodiny na jedince. Ovládá principy efektivní komunikace, dokáže analyzovat komunikační bariéry a adekvátně využívat komunikační prostředky v interakci se sociálním okolím v souladu s cíli komunikace. Má přehled o metodách sociální psychologie a dokáže je adekvátně používat.
|
Předpoklady
|
žádné
KPS/7611
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Dle pokynů vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Baron, R.A. a kol. Exploring Social Psychology. Ed. by J.P. Lenney, a Division of Simon and Schuster,. 1989.
-
Fleischmann, O. Přístup transakční analýzy.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha, Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1168-3.
-
Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele II. Praha, UK,. 1992. ISBN 80-246-0436-1.
-
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. 1998. ISBN 80-85931-48-6.
-
VÝROST, J. SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E., Eds. Sociální psychologie.. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
|