Předmět psychologie, odvětví psychologie, význam psychologie pro učitele. Metody psychologické diagnostiky a jejich využití v práci učitele. Poradenská role. Spolupráce učitele a psychologa. Determinace psychického vývoje, činitelé vývoje a vývojové procesy. Socializace a individualizace osob. Hlavní psychologické směry 20. století. Obecné vymezení základní duality přístupů k duševnímu dění. Člověk jako reaktivní/aktivní bytost. Stručná charakteristika jednotlivých směrů psychologie (asocianismus, hlubinná sychologie, tvarová psychologie, fyziologie vyšší nervové činnosti, behaviorismus, humanistická psychologie,m kognitivní psychologie aj.). Kognitivní a konativní procesy. Jejich uplatnění ve vyučovacím procesu. Čivost a vnímání, paměť, představivost. Emotivní procesy. Emoce a jejich význam v životě člověka. Fyziologické projevy, klasifikace. Emoce a motivace. Patologie emocí. Myšlení., řešení problémů. Psychologie tvořivosti, rozvoj kreativity. Analýza paměti a pozornosti a jejich využití ve vyučovacím procesu. Učením pojmů a vědomostem. Druhy učení. Teorie osobnosti a jejich aplikace v pedagogické praxi. Struktura osobnosti, vlastnosti osobnosti. Dynamika osobnosti, temperament. Typy temperamentu a jejich projevy u žáků. Výkonové vlastnosti osobnosti. Vlohy schopnosti, dovednosti a jejich rozvíjení ve vyučovacím procesu. Složky a druhy inteligence. Seberegulační vlastnosti osobnosti. Geneze a struktura sebeuvědomění, volní vlastnosti. Vztahově- postojové vlastnosti osobnosti. Charakter, postoje, hodnosty. Charakter a hodnoty člověka. Možnosti učitele podílet se na formování charakteru žáka. Motivace k učení. Aktualizace a uspokojování potřeb. Perspektivní orientace. Prostředí učení a sociálního chování žáků a studentu ve škole. Vliv společenských hodnost na sociální klima třídy. Sociálně patologické jevy, přehled, příčiny. Prevence sociálně patologických jevů. Socializace osobností. Pojetí. Mechanismy, činitelé, fáze. Diagnostika osobnosti. Sociální komunikace. Struktura a její složky. Dovednosti komunikace. Bariéry v komunikaci. Sociální skupiny, jejich klasifikace. Struktura sociální skupiny. Školní třída jako sociální skupina, vedení školní třídy. Diagnostika jedince v sociální skupině. Rodina jako malá sociální skupina, její struktura a funkce. Socializační vliv rodiny, disfunkční rodiny a důsledky jejich působení. Náročné životní situace a jejich vliv na utváření osobnosti. Frustrace, obranné mechanismy. Deprivace. Konflikty, jejich typy a zásady řešení. Stres, prevence a zvládání stresu. Stresory učitelské profese. Eliminace stresu ve škole. Psychologie výchovy. Situační přístup. Přístupy individuální a humanistické psychologie a transakční analýzy. Charakteristika osobnosti učitele. Typologie osobnosti učitele. Požadavky na výkon role učitele z hlediska současných společenských změn. Vztah mezi učitelem a žákem. Periodizace vývoje, charakteristika vývojových období. Pubescent a adolescent. Vývojové změny v raném dětství. Novorozenec a kojenec. Kvality orientace a prožívání, faktory prostředí, možné projevy nepřizpůsobenosti, optimalizace výchovy. Batole a předškolní věk. Poznávací procesy, sebeuvědomování a emocionalita, sociální a výchovné vlivy, hlavní výchovné problémy. Charakteristika předškolního věku. pojem školní zralost, projevy školní nezralosti, základy diagnostiky školní zralosti. Práce se školsky nezralým dítětem ve třídě. Osobnost a poznávací procesy v dětství a prepubertě. Obecná charakteristika stádia dětství a prepuberty. Vývojové změny ve vnímání, pozornosti paměti, obrazotvornosti a myšlení. Odraz vývojových změn ve vyučovacím procesu. Faktory utváření a úroveň sebepojetí a sebehodnocení. Rozvoj autoregulace, dětské motivace a vývoj zájmového zaměření dětí. Učení řešení problémů. Učení objevováním
|
-
Atkinsonová, R.L. a kol. Psychologie.. Praha: Portál., 2003.
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál., 1998.
-
Čáp, J., Mareš, J. ). Psychologie pro učitele - dotisk.. Praha: Portál., 2008.
-
Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha: Univerzita Karlova., 1993.
-
Čapek, R. Třídní klima a školní klima.. Praha: Grada., 2010.
-
ČERMÁK, I., HŘEBÍČKOVÁ, M., MACEK, P. Agrese, identita, osobnost. Brno, 2003.
-
Červenka, M. Dětská kresba a její využití v pedagogické praxi. In DAŘÍLEK, P. et al. Vybrané kapitoly z pedagogické a sociální psychologie.. Olomouc: Univerzita Palackého., 1986.
-
Fleischmann, O. Přístup transakční analýzy. In.: Langová, M., Vacínová, M. a kol.: Kapitoly z psychologie učení a výchovy.. Praha: Vysoká škola J. A. Komenského., 2005.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál., 1997.
-
Goleman, D. Emoční inteligence.. Praha: Columbus., 1997.
-
Helus, Z. Úvod do psychologie.. Praha: Grada., 2011.
-
Helus, Z. Úvod do sociální psychologie : (aktualizovaná témata pro studující učitelství).. Praha: UK., 2001.
-
Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie.. Praha: Portál., 2006.
-
Holeček, V. Psychologie v učitelské praxi.. Praha: Grada., 2014.
-
HOSKOVCOVÁ, S. Psychosociální intervence. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 184 s. ISBN 978-802-4616- 261. Praha: Grada, 2006.
-
Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele II. Praha, UK,. 1992. ISBN 80-246-0436-1.
-
Hrabal, V. st. Pedagogická diagnostika.. Praha, SPN., 1989.
-
Hříbková, L. Mimořádně nadané děti ve škole a v rodině. Ústí nad Labem, 2010.
-
Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
Koukolík, F. & Drtilová, J. Zlo na každý den - život s deprivanty I.. Praha: Galén., 2001.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, 2 vyd.. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
-
Mareš, J . Pedagogická psychologie.. Praha: Portál., 2013.
-
Pavelková, I. Motivace žáka k učení.. Praha: Univerzita Karlova., 2002.
-
Plháková, A. Přístupy ke studiu inteligence.. Olomouc: UPOL., 1999.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha:Academica, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Pöethe, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání - 2. vydání.. Praha: Grada., 2013.
-
Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky 1: Vývoj člověka do patnácti let.. Praha: SPN., 1967.
-
Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: Texty k distančnímu vzdělávání.. Brno: Paido., 2007.
-
Říčan, P., Krejčířová,D. Dětská klinická psychologie.. Praha: Grada., 2006.
-
Shapiro. L. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj.. Praha: Portál., 2009.
-
Sobotková, I. Psychologie rodiny.. Praha: Portál., 2010.
-
Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007.
-
Ščepichin, V. Dětská kresba, vývoj dětské kresby. In Homola, M., Ščepichin, V.. Praha: SPN., 1972.
-
Uždil, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte.. Praha: Portál., 2002.
-
Uždil, J. Výtvarný projev a výchova.. Praha: SPN, 1978.
-
Vágnerová, M. Úvod do psychologie.. Praha: Karolinum., 2003.
-
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Wedlichová, I. Vývojová psychologie (určeno studentům Učitelství pro mateřské školy).. Ústí nad Labem: UJEP., 2010.
|