Vyučující
|
-
Závora Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoreticko-aplikační předmět, který poskytuje základní znalosti a osvojení základních dovedností potřebných ke zpracování kvalifikační práce bakalářského typu. Důraz je kladen na objasnění významu bakalářské práce (BP), kompetencí studenta a vedoucího práce, struktury práce a obsahu včetně kapitol zvláštního významu. Z obsahových informací bude předmět zaměřen především na základní metodologický rámec kvalifikačních prací a to jak v přístupu kvantitativním tak kvalitativním. Seminář též poskytne prostor pro praktickou aplikaci vybraných metod ve všech jednotlivých fázích výzkumu (výběr souboru/vzorku, sběr, zpracování a analýza dat a validizace (analytické části). 1) Vymezení pojmu a významu kvalifikační práce 2) Kompetence kvalifikanta a kompetence vedoucího práce 3) Základní struktura kvalifikační práce ? povinné části (úvod, konceptuální východiska, metodologický rámec, diskuse, závěry, souhrn, abstrakt) 4) Základní struktura kvalifikační práce ? nepovinné části 5) Kapitoly zvláštního významu (diskuse, závěry, souhrn) 6) Specifika teoretické a výzkumné části DP v kvantitativním přístupu 7) Specifika teoretické a výzkumné části DP v kvalitativním přístupu 8) Kvantitativní metodologický rámec a metody dle fází výzkumu (výběr vzorku, sběr dat) 9) Kvantitativní metodologický rámec a metody dle fází výzkumu (zpracování a analýza dat, validiazce) 10) Kvalitativní metodologický rámec a metody dle fází výzkumu (výběr souboru a sběr dat) 11) Kvalitativní metodologický rámec a metody dle fází výzkumu (zpracování a analýza dat, validizace) 12) Volba přístupu a výzkumného plánu dle povahy výzkumného předmětu ? předmět povahou tvrdý a reliabilní 13) Volba přístupu a výzkumného plánu dle povahy výzkumného předmětu ? předmět povahou měkký a variabilní 14) Volba a formulace tématu, formulace výzkumného problému, stanovení hypotéz nebo formulace výzkumných otázek
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Student bude rozumět významu kvalifikační práce, rozdílům mezi jednotlivými typy kvalifikačních prací (BaP, DiP, DisP). Student bude znát základní metodologické pojmosloví, bude umět vybrat a aplikovat kvalitativní nebo kvantitativní přístup dle povahy předmětu zkoumání jako základního metodologického východiska. V neposlední řadě bude student schopen poznatky a dovednosti ze semináře uplatit při zpracovávání vlastní BP.
Student bude schopen vypracovat vlastní bakalářskou práci v rámci kvalitativního nebo kvantitativního přístupu lege artis.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Vytvoření základní struktury BP se stručnou presentací, včetně explanace kompetentního podílu diplomanta a vedoucího práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Směrnice děkana č. 5/2017 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP..
-
Směrnice rektora č. 8/2016 Ke zveřejňování závěrečných prací.
-
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu.. Praha: Karolinum, 1999.
-
Miovský, M. Diplomové práce v oboru psychologie. Olomouc, 2004.
-
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
-
Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999.
-
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PdF UK,. 1998.
-
Závora, J. Od myšlenky k dílu. Elektr. úvodník do kvalifikační práce na KPS PF UJEP.
|