Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/7342
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pešout Ondřej, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Význam pedagogické psychologie pro učitele. - Osobnost učitele - Výzkum a jeho role v pedagogice a vzdělávání - Kritické myšlení a to, jak zdroje informací ovlivňují pedagogiku v ČR a v zahraničí - Principy behaviorismu aplikované na vzdělávání a výchovu - Využití odměn ve vzdělávání - Rozdělení paměti - komponenty a jejich funkcí (např. pracovní paměť, dlouhodobá paměť) - Paměť využití ve vyučování, strategie pro zvýšení efektivity paměti - Metakognice - Strategické učení - Rozvoj dovedností k řešení problémů a trsansferu - Kreativita - Orientace na cíl - Teorie atribucí - Sebeúčinnost (Self-efficacy) - Autoregulované učení - Použití konstruktivistických přístupů ve vzdělávání (např. výuka orientovaná na řešení problémů, užití dotazů, spolupráce)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Hlavním cílem výuky je získat teoretické a praktické poznatky z pedagogické psychologie a prohloubit psychologickou přípravu učitelů v oblasti psychologie učení a výchovy a vzdělávání na MŠ. Získat profesní kompetenci pro řízení a vedení vyučování. Účelem předmětu je představit přehled současné teorie a výzkumu o lidském učení a výuce v kontextu vzdělávání. V hodinách budeme uvažovat o širším kontextu vzdělávání, kde se mohou učit jak děti, tak i dospělí, což bude zahrnovat především školu, ale i domov, sociální interakci (mezi vrstevníky, s učitelem, s cizím člověkem, atd.), užívání technologie i jen pouhé pozorování událostí, které se odehrávají kolem nás. Tento předmět zprostředkovává informace a provází studenty v: 1. Porozumění lidského chování, mentálních procesů a jejich formování 2. Pochopení, jakým způsobem jsou aplikovány sociálně vědecké metody při studiu lidského chování a mentálních procesů 3. Uplatnění teorií a konceptů pedagogické psychologie tak, aby vedly k vhledu do problémů při výuce, identifikaci a prevenci jejich příčin a jejich nápravě.
Dovednost posoudit hodnotu a kvalitu vyučovacího či výchovného přístupu. Dovednost analýzy vhodného nebo problémového chování a jeho upevnění či změny. Osvojení poznatků k vytvoření vhodných podmínek k rozvoj žádoucího chování a postoje jedince. Dovednost určování fáze kognitivního vývoje jedince dle J. Piageta. Dovednost určit kognitivní náročnost zadání či úlohy a její přizpůsobení potřebám žáka. Dovednost pedagogické diagnostiky a charakteristiky osobnosti dítěte v předškolním věku. Dovednost zpracování plánu sebevýchovy a osvojení technik sebevzdělávání. Osvojení poznatků k stimulaci strategického, kritického a kreativního myšlení dětí. Osvojení širokého repertoáru přístupů a strategií k motivování předškoláků. Porozumění základním principům vzdělávání, a využití vhodných metod k využití maximálního potenciálů dětí a jejich zapojení do rozvoje školních dovedností a tvůrčí činnosti.
Předpoklady
Student splnil předchozí kurzy: Úvod do psychologie, Ontogenetická a Sociální psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Student splnil předchozí kurzy: Úvod do psychologie, Ontogenetická a Sociální psychologie. Přehled požadavků pro předmět si můžete stáhnout na následujícím odkazu http://goo.gl/j7eJu3
Doporučená literatura
  • Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha: UK, 1993.
  • Čáp,J., Mareš,J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2000.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál,. 1997.
  • Langová M, Vacínová M, a kol. Základy pedagogické psychologie, UJEP Ústí n/L, 2002.
  • Mareš,J. Pedagogická psychologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • MATĚJČEK,Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál, 2007.
  • Rogge,J.U. Rodiče určují hranice.. Praha:Portál, 2005.
  • Woods,P. Teacherskills and strategies.. London:Falmer, 1990.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr