Vyučující
|
-
Hátlová Běla, doc. PhDr. Ph.D.
-
Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Determinace vývoje lidské psychiky. 2. Základní vývojové procesy, zákonitosti vývojových změn. 3. Periodizace vývoje, vývojová specifika předškolního věku. 4. Vývoj kognitivních procesů v předškolním věku vnímání, představy, fantazie. 5. Vývoj kognitivních procesů v předškolním věku paměť, myšlení. 6. Vývoj, funkce a možnosti rozvoje pozornosti v předškolním věku. 7. Socializace dítěte předškolního věku, rozvoj dětské identity. 8. Emoční vývoj. 9. Hra a její význam v rozvoji dítěte předškolního věku. 10. Dětská kresba a její vývoj. 11. Piaget a jeho kognitivní vývojová teorie. 12. Eriksonova teorie. 13. Interiorizace sociálních (zvláště morálních) norem, vývoj morálního usuzování. 14. Vstup dítěte do školy, problém školní zralosti a připravenosti na školu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je dále prohloubit poznatky o procesu utváření lidského jedince. Kurz seznamuje posluchače se strukturou, dynamikou a genezí osobnosti, s jednotlivými vývojovými fázemi v životě člověka, činiteli duševního vývoje a psychosociálními potřebami jednotlivých věkových období. Studenti jsou vedeni k pohledu na člověka z hlediska pochopení významu vývojových změn a jejich zákonitostí, v závislosti na vývojových odlišnostech dětí v předškolním věku a možnostech jejich výchovy a vzdělávání.
Student umí: vymezit a definovat základní vývojové procesy a specifika psychického vývoje v předškolním věku, vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými teoriemi ontogeneze jedince, popsat jednotlivá vývojová stadia jednice z pohledu motorického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje, vysvětlit vývojové rozdíly mezi jednici , je schopen rozlišit normální a anormální vývoj jedince.
|
Předpoklady
|
Úspěšné splnění předmětu Úvod do psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. Úspěšné splnění předmětu Úvod do psychologie 2. Písemné zpracování vybraných úkolů uvedených ve studijní opoře (WEDLICHOVÁ, I. Vývojová psychologie (určeno studentům oboru Učitelství pro mateřské školy). Ústí n. L., UJEP, 2010, ISBN 978-80-7414-320-5). 3. 80% aktivní účast ve výuce. 4. Ústní či písemné ověření znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
ERIKSON,E.H. Dětství a společnost. Praha, 2002.
-
LANG MEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie.. Praha, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
MICHEL, G.F. Developmenatal psychobiology.. London, 1999.
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha, 2004.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie, dětství, dospělost, stáří. Praha, 2000.
-
WEDLICHOVÁ,I. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Ústí nad Labem, 2008.
|