Vyučující
|
-
Heřmanová Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Wedlichová Iva, PhDr. Ph.D.
-
Dlabal Martin, PhDr. Ph.D.
-
Závora Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Karel David, Mgr. Ph.D.
-
Drahoňovský Jan, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1.Vývoj předmětu psychologie, postavení psychologie v systému společenských věd, disciplíny psychologie. 2. Psychické jevy: psychický proces, psychická dispozice a psychický stav - vymezení a vzájemný vztah. 3. Psychologické směry a jejich přínos pro poznání a vysvětlení chování a prožívaní člověka I (asocianismus, behaviorismus, gestaltismus, psychoanalytické hnutí). 4. Psychologické směry a jejich přínos pro studium psychiky člověka II (kognitivní psychologie, konstruktivismus, humanistická psychologie, transpersonální psychologie). 5. Biologické a sociokulturní determinace psychiky. 6. Senzorické procesy, vnímání, smyslové orgány. 7. Vědomí (vigilita, změněné stavy vědomí, spánek). 8. Pozornost, vnímání (počitek, vjem, představa). 9. Myšlení, rozvoj myšlenkových operací. Řeč. 10. Učení, význam při vzdělávání (základní druhy, faktory). 11. Paměť, proces a druhy paměti. 12. Emoce a jejich význam v životě člověka (rozdělení, složky). 13. Motivace, motiv, potřeby. 14. Osobnost a její utváření, integrace osobnosti, identita 15. Výkonové vlastnosti osobnosti. Vlohy, schopnosti, dovednosti. 16. Základní metody užívané v psychologii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je nabídnout studentům přehled o pluralitě přístupů v psychologii, osvojit si poznatky o vývoji psychologického myšlení, poskytnout vhled do psychologického pojmosloví, orientovat se v základních psychologických poznatcích jednotlivých disciplín a jejich oblastech zájmů a poskytnout studentům základy, na které se navazuje v dalších studijních předmětech. Stručně shrnuje základní poznatky o chování a prožívání jednice, o psychických procesech a stavech.
Student umí objasnit základní myšlenkové směry v psychologii a dokáže charakterizovat jednotlivé psychické stavy, procesy a vlastnosti.
|
Předpoklady
|
Výstupy z učení: Oborové znalosti: - student se naučí chápat rozdíly mezi jednotlivými psychologickými směry. - bude schopen vysvětlit determinaci lidského chování a prožívání. - student je schopen definovat a vysvětlit jednotlivé psychické procesy. - student se orientuje v oblastech aplikace poznatků psychologie do praxe. Oborové dovednosti: - student je schopen popsat základní psychologické směry. - student je schopen definovat a vysvětlit psychické stavy a procesy. - student je schopen vysvětlit lidské chování a prožívání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
80% aktivní účast na výuce. Seminární práce na vybrané téma Příprava a prezentace tématu zvoleného studentem před publikem. Písemný test základních znalostí o předmětu (z přednášky, samostudia, četby odborné literatury). Ústní zkouška osvojení tématu
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinsonová R.L. et al. Psychologie. Praha. 1995.
-
BLATNÝ, M., PLHÁKOVÁ, A. Temperament, inteligence, sebepojetí : nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno : Psychologický ústav AV ČR, Sdružení SCAN, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
-
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0..
-
HUNT, M. Dějiny psychologie, Portál, Praha, 2000. Portál, Praha, 2000.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha:Academica, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
VÁGNEROVÁ, M. Úvod do psychologie. UK, Praha,. 1997.
|