Vyučující
|
-
Janečková Miroslava, PaedDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Dítě s rozumovým nadáním, charakteristiky a specifické projevy. 2. Implicitní teorie, prototyp žáka s matematickým nadáním. 3. Modely nadání, typy matematického nadání. 4. Pedagogická a psychologická diagnostika. Práce s poradenskou zprávou. Diagnostické úlohy. 5. Integrovaný žák s matematickým nadáním, individuální vzdělávací plán. Žáci s nadáním i handicapem, podvýkonní nadaní žáci. 6. Obsah a formy vzdělávání matematicky nadaného žáka, základní chyby při jeho vzdělávání. 7. Diferenciace a individualizace ve výuce matematiky, edukační nabídka pro nadaného žáka, zóna nejbližšího vývoje. 8. Úlohy pro žáka s matematickým nadáním v primární škole - jejich vlastnosti, forma a obsah. 9. Didaktické hry a jejich efektivní využití. 10. Tvorba úloh pro nadaného žáka, metoda problem-posing "A co když ne-?". Efektivní regulace obtížnosti úlohy. 11. Podpora tvořivosti, rozvoj divergentního myšlení. Úlohy divergentního a konvergentního charakteru. 12. Pedagogické zásady ve vzdělávání nadaných. Chyby, kterých se učitelé při vzdělávání nadaných dopouštějí. 13. Interakce nadaného žáka s okolím, vnitřní motivace a vnější tlak na žáka, spolupráce s rodiči, případové studie. 14. Učitel nadaného žáka. Učitelovo portfolio učebních úloh, didaktických materiálů, informačních zdrojů. 14. Hodnocení výuky a uložených úkolů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Student: - zná základní specifické projevy rozumově nadaných žáků mladšího školního věku, zejména žáků s matematickým nadáním, - zná základní metody a formy práce s nadaným žákem, - umí pracovat s poradenskou zprávou a s individuálním vzdělávacím plánem žáka, - umí vytvořit vhodné matematické úlohy pro nadaného žáka a začlenit je do edukační nabídky.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři. Seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
|