Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do dějiny pedagogiky jako oboru 2. Základní pedagogické pojmy vážící se k dějinám pedagogiky 3. Antika 4. Křesťanské pojetí výchovy 5. Středověký model výchovy a vzdělávání 6. Novověk 7. Komenský 8. Vliv osvícenství na pedagogické myšlení 9. 19. století a jeho promítnutí v pedagogickém myšlení doby 10. Reformní proudy pedagogického myšlení 11. 20. století I. 12. 20. století II. 13. České pedagogické myšlení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem je vytvořit si přehled o vývoji pedagogických teorií v závislosti na filosofických, společenských, politických a historických okolnostech daného dějinného vývoje. Student bude veden k tomu, aby byl schopen kriticky nahlédnout jednotlivé koncepce pedagogických osobností. Studijní předmět Dějiny pedagogiky je v této souvislosti chápán jako komplexní předmět, v němž jde o celostní pochopení obecných vztahů výchovně-vzdělávacího procesu. Dějiny pedagogiky tak vycházejí ze znalosti obecných dějiny českých i evropských. Studenti budou vedeni k tomu, aby si uvědomili, že vzdělávací obsahy, formy a metody vycházejí z obecných historických, politických a sociálních okolností dané doby. Dějinný vývoj edukace člověka tak slouží jako nezbytný základ pro porozumění komplexního vztahu ostatních pedagogických disciplín.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Průběžné plnění zadaných úkolů a závěrečný zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů I-III. Praha, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
-
Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 2003.
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
-
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha Portál,. Praha: Portál, 2004.
|