Předmět: Nadané dítě a matematika

« Zpět
Název předmětu Nadané dítě a matematika
Kód předmětu KPR/7884
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janečková Miroslava, PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
1. Dítě s rozumovým nadáním, charakteristiky a specifické projevy. 2. Implicitní teorie, prototyp žáka s matematickým nadáním. 3. Modely nadání, typy matematického nadání. 4. Pedagogická a psychologická diagnostika. Práce s poradenskou zprávou. Diagnostické úlohy. 5. Integrovaný žák s matematickým nadáním, individuální vzdělávací plán. Žáci s nadáním i handicapem, podvýkonní nadaní žáci. 6. Obsah a formy vzdělávání matematicky nadaného žáka, základní chyby při jeho vzdělávání. 7. Diferenciace a individualizace ve výuce matematiky, edukační nabídka pro nadaného žáka, zóna nejbližšího vývoje. 8. Úlohy pro žáka s matematickým nadáním v primární škole - jejich vlastnosti, forma a obsah. 9. Didaktické hry a jejich efektivní využití. 10. Tvorba úloh pro nadaného žáka, metoda problem-posing "A co když ne-?". Efektivní regulace obtížnosti úlohy. 11. Podpora tvořivosti, rozvoj divergentního myšlení. Úlohy divergentního a konvergentního charakteru. 12. Pedagogické zásady ve vzdělávání nadaných. Chyby, kterých se učitelé při vzdělávání nadaných dopouštějí. 13. Interakce nadaného žáka s okolím, vnitřní motivace a vnější tlak na žáka, spolupráce s rodiči, případové studie. 14. Učitel nadaného žáka. Učitelovo portfolio učebních úloh, didaktických materiálů, informačních zdrojů. 14. Hodnocení výuky a uložených úkolů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je, aby studenti získali znalosti a dovednosti nezbytné k edukaci intelektově nadaných žáků tak, aby se nedopouštěli chyb při jejich vzdělávání, ale naopak, aby nadání žáků pomohli efektivně rozvíjet. Pozornost je věnována zejména problematice vzdělávání žáka s matematickým nadáním v primární škole. Studenti získají základní znalosti z oblasti pedagogické diagnostiky matematického nadání, seznámí se s různými přístupy, jak modifikovat obsah a formy výuky nadaného žáka. Pozornost bude soustředěna na tvorbu edukační nabídky, výběr, tvorbu a řešení vhodných učebních úloh, ale také na podporu sociální inkluze nadaných žáků. Studenti se seznámí s užitečnými informačními zdroji a naučí se, jakými metodami je účinně využívat při práci s nadanými žáky.
Student: - zná základní specifické projevy rozumově nadaných žáků mladšího školního věku, zejména žáků s matematickým nadáním, - zná základní metody a formy práce s nadaným žákem, - umí pracovat s poradenskou zprávou a s individuálním vzdělávacím plánem žáka, - umí vytvořit vhodné matematické úlohy pro nadaného žáka a začlenit je do edukační nabídky.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na semináři. Seminární práce.
Doporučená literatura
  • Campbell, J.R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha, 2001.
  • Gardner,H. Dimenze myšlení.Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.
  • Hříbková, L. Nadání a nadaní.. Grada, Praha, 2009.
  • Makrides, G. Objevování, motivace a podpora matematických talentů na evropských školách: Projekt MATHEU.. Praha, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr