Vyučující
|
-
Kroufek Roman, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka probíhá formou dvou blokových exkurzí, kterým předchází hodinový informační seminář. 1. Zásady správné realizace exkurze, praktické informace ohledně nadcházejících exkursí. 2. Exkurze do biologicky hodnotné lokality s důrazem na živou a neživou přírodu. 3. Exkurze do prostoru intenzívně využívané kulturní krajiny s důrazem na environmentální problematiku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 1 hodina za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu jsou prakticky využívány poznatky, které studenti získali během studia střední školy a Integrovaného vědního základu I. - III. Obsah povinně volitelného kurzu tvoří dvojice exkurzí. Jedna je více zaměřena na poznání živé a neživé přírody Českého středohoří, poznávání a určování běžných druhů rostlin a dalších přírodnin a možnost jejich využití ve výuce. Nedílnou součástí exkurze je praktická orientace v terénu. Druhá exkurse je více zaměřena na environmentální problematiku, jejím cílem je kulturní krajina s pestrými příklady jejího využití a případné devastace. Na konkrétních příkladech se zde diskutují témata, tvořící stěžejní část kurzu Integrovaný vědní základ III.
Student bude schopen poznat základní druhy rostlin planě rostoucích na našem území, dokáže diskutovat možnosti využití nalezených přírodnin ve výuce. Dokáže se orientovat se v terénu pomocí turistické mapy a používat GPS navigaci. Dokáže pojmenovat základní environmentální problémy české kulturní krajiny, umí o nich fundovaně diskutovat.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
100% aktivní účast na exkursi.
|
Doporučená literatura
|
-
Faustus L. et Polívka F. Botanický klíč. Praha, 1975.
-
Kubát K. et al. Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.2002.. 2002.
-
Máchal, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou.. Brno: Rezekvítek, 2000.
-
PIKE, G. et SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-629-2.
-
Šircová I. S dětmi v přírodě ? zážitková výchova po celý rok. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-201-0.
|