Předmět: Exkurze k integrovanému vědnímu základu

« Zpět
Název předmětu Exkurze k integrovanému vědnímu základu
Kód předmětu KPR/4760
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kroufek Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka probíhá formou dvou blokových exkurzí, kterým předchází hodinový informační seminář. 1. Zásady správné realizace exkurze, praktické informace ohledně nadcházejících exkursí. 2. Exkurze do biologicky hodnotné lokality s důrazem na živou a neživou přírodu. 3. Exkurze do prostoru intenzívně využívané kulturní krajiny s důrazem na environmentální problematiku.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 1 hodina za semestr
Výstupy z učení
V rámci předmětu jsou prakticky využívány poznatky, které studenti získali během studia střední školy a Integrovaného vědního základu I. - III. Obsah povinně volitelného kurzu tvoří dvojice exkurzí. Jedna je více zaměřena na poznání živé a neživé přírody Českého středohoří, poznávání a určování běžných druhů rostlin a dalších přírodnin a možnost jejich využití ve výuce. Nedílnou součástí exkurze je praktická orientace v terénu. Druhá exkurse je více zaměřena na environmentální problematiku, jejím cílem je kulturní krajina s pestrými příklady jejího využití a případné devastace. Na konkrétních příkladech se zde diskutují témata, tvořící stěžejní část kurzu Integrovaný vědní základ III.
Student bude schopen poznat základní druhy rostlin planě rostoucích na našem území, dokáže diskutovat možnosti využití nalezených přírodnin ve výuce. Dokáže se orientovat se v terénu pomocí turistické mapy a používat GPS navigaci. Dokáže pojmenovat základní environmentální problémy české kulturní krajiny, umí o nich fundovaně diskutovat.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

100% aktivní účast na exkursi.
Doporučená literatura
  • Faustus L. et Polívka F. Botanický klíč. Praha, 1975.
  • Kubát K. et al. Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.2002.. 2002.
  • Máchal, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou.. Brno: Rezekvítek, 2000.
  • PIKE, G. et SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-629-2.
  • Šircová I. S dětmi v přírodě ? zážitková výchova po celý rok. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-201-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní