Vyučující
|
-
Janečková Miroslava, PaedDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Matematické schopnosti. Matematika a logicko-matematická, prostorová a verbální inteligence. 2. Učební úloha jako vzdělávací prostředek. Typologie úloh. 3. Řešení úlohy jako řešení problémové situace. 4. Řízení činnosti žáků. Matematická úloha v edukačním procesu. 5. Využití didaktických pomůcek při řešení úloh. 6. Metody řešení matematických úloh. 7. Nestandardní úlohy. 8. Využití grafického znázorňování při řešení úloh. 9. Řešení úloh z matematických soutěží. 10. Práce s chybou při řešení úloh. Sebehodnocení žáka při řešení úlohy, zpětná vazba od učitele. 11. Didaktická hra, efektivita jejího využití. 12. Analýza diplomových prací zaměřených na řešení úloh. 13. Učitelovo portfolio učebních úloh, didaktických materiálů, informačních zdrojů. 14. Hodnocení výuky a uložených úkolů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvíjení dovednosti studenta řešit širokou problematiku matematických úloh a jejich vhodného zařazení do edukačního procesu.
Student: - zná základní typologie matematických učebních úloh, - umí zařadit úlohy do edukačního procesu při respektování individuálních potřeb žáků, - zná základní strategie řešení úloh, - umí vytvořit matematickou úlohu, umí měnit vlastnosti úlohy, - umí využít didaktické pomůcky při řešení úloh.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři. Seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Sborníky úloh matematických soutěží (Matematický klokan, MO, Pythagoriáda).
-
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ.
-
Ball, Keith. Podivuhodné křivky, počítání králíků a jiná matematická dobrodružství. Praha, 2011.
-
Fuchs, E., Zelendová, E. a kol. Standardy pro základní vzdělávání: Matematika.
-
Gardner,H. Dimenze myšlení.Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
-
J. Kopka. Hrozny problémů ve školské matematice.
-
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha, 2010.
-
KALHOUS Z.; OBST O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Makrides, G. Objevování, motivace a podpora matematických talentů na evropských školách: Projekt MATHEU.. Praha, 2006.
-
Opava Z. Matematika kolem nás, Albatros Praha. 1989.
-
POLYA, G. How to solve it. 1973, Princeton University Press.
|