Předmět: Řešení aplikačních úloh

« Zpět
Název předmětu Řešení aplikačních úloh
Kód předmětu KPR/4739
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chytrý Vlastimil, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah se věnuje těmto tématům: 1. Logika, myšlení, základy matematiky a logiky 2. Množiny 3. Uspořádání, zobrazení, funkce 4. Přirozená čísla 5. Číselné obory, celá a racionální čísla, reálná čísla 6. Kombinatorika, pravděpodobnost, 7. Geometrie ? množiny bodů v E 2 8. Shodná zobrazení v E 2 9. Slovní úlohy, diofantovské rovnice 10. Axiomatický systém a historie matematiky (Důkazy vět, algoritmus, počítání na abaku, počítání s římskými čísly?) 11. Proměnná, práce s abstraktními pojmy 12. Algebraické výrazy ? úprava 13. Teorie zpracování dat, statistika 14. Posloupnosti a řady

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět Řešení aplikačních úloh je společně s předmětem Kultura vyučování matematice posledním matematickým předmětem ve studiu oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol všech specializací. Tyto dva předměty by měly završit a scelit studium matematiky oboru. V této době mají studenti oboru absolvované i všechny pedagogické praxe a připravují se na SZZ. Cvičení by měla spojit získané vědomosti ze studia a učitelské dovednosti z pedagogických praxí. Studenti by měly ve cvičeních získávat kompetence řešit, obměňovat a tvořit matematické problémy související s výukou na prvním stupni ZŠ.
Student umí: Charakterizovat didaktické zásady výuky matematiky na 1. stupni základní školy a umí je aplikovat v praxi, umí plánovat výuku matematiky v souladu s kurikulárními dokumenty, v návaznosti na stanovené cíle umí formulovat kritéria hodnocení, orientuje se v didaktickém systému učiva matematiky na 1. stupni, zná základní metodický aparát, umí do výuky zařadit vhodné učební úlohy.
Předpoklady
Předpokladem je absolvování předmětů Matematika 1 a 2, Aritmetika 1 a 2, Geometrie 1 a 2, didaktika

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast ve výuce. Splnění zápočtového testu (úspěšnost alespoň 70%). Seminární práce.
Doporučená literatura
  • Bělík M. Geometrie s didaktikou, učební text pro studium učitelství 1. stupně ZŠ, UJEP 2007. Ústí nad Labem, 2007. ISBN 987-80-7044-875-5.
  • Bělík M. Přirozená čísla jako čísla kardinální a ordinální, Pedagogická fakulta UJEP, Ústí n.L.. 1998.
  • Bělík M., Svoboda J. Peanova aritmetika přirozeného čísla, Pedagogická fakulta UJEP, Ústí n.L.,. 1998.
  • Bělík M., Svoboda J. Celá čísla, Pedagogická fakulta UJEP, Ústí n.L.. 1998.
  • Coufalová a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky pro učitele 1. stupně základní školy, PF Plzeň, 1991.
  • Divíšek J. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, 1989.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní