Vyučující
|
-
Lanková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
0bsah: 1. Úvodní hodina - seznámení s programem výuky, s doporučenou literaturou, se systémem práce v seminářích a s požadavky k ukončení předmětu. 2. Pedagogická diagnostika a její specifika v práci učitele primární školy (vymezení základních pojmů, etapy diagnostického procesu, zásady pro diagnostikování) 3. Oblasti pedagogické diagnostiky v primární škole, charakteristika a uplatnění metod na 1. stupni - obecný rámec 4. Diagnostika rozumového rozvoje žáka (vědomostí, dovedností, paměti, pozornosti), 5. Didaktické testy a jejich uplatnění v primární škole 6. Diagnostika motivační a zájmové oblasti, diagnostika výkonové motivace žáka 7. Diagnostika školního prostředí. Školní třída a její diagnostika, školní / třídní klima 8. Autodiagnostika pedagogické práce učitele 9. Diagnostika sebehodnocení žáka ve vztahu ke školní práci 10. Metody pedagogické diagnostiky a jejich využití v práci učitele primární školy 11. Metody pedagogické diagnostiky a jejich využití v práci učitele primární školy 12. Individuální vzdělávací plán. Strategie tvorby IVP. 13. Zápočtový test. 14. Hodnocení výuky, zápočty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou pedagogické diagnostiky v práci učitele na 1. stupni ZŠ. Vést studenty k zdůvodněnému výběru metod, které jsou vhodné pro diagnostikování odlišností u žáků 1. stupně ZŠ a které mu umožní rozpoznávat, posuzovat, charakterizovat a hodnotit úroveň rozvoje dítěte (i celé třídy) v souvislosti s příčinami a podmínkami tohoto rozvoje.
Student(ka) dokáže vysvětlit význam pedagogické diagnostiky a hodnocení pro práci učitele primární školy, charakterizuje základní terminologii, popisuje a specifikuje základní diagnostické metody a prostředky, uplatňuje diagnostickou činnost ve výuce jako přirozenou součást procesu učení s důrazem na její zpětnovazební funkci pro žáka, učitele i rodiče, rozlišuje kontrolu a hodnocení učebních činností v individuální a sociální vztahové normě, vytváří didaktické nástroje pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků, vytváří příležitosti pro sebehodnocení žáků ve výuce.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Didaktický test
Aktivní 100 % účast studenta na kontaktní výuce; 2. úspěšné zvládnutí zápočtového testu; 3. zpracování seminární práce (student zpracuje a odevzdá seminární práci podle pokynů uvedených ve studijní opoře). Studijní opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/login/index.php; Vstup pro hosty; heslo - host
|
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., Mareš, j. Psychologie pro učitele. Praha, portál, 2001.
-
Dittrich, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika.
-
HRABAL, V. Jaký jsem učitel?. Praha: SPN, 1988.
-
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha, 2013.
-
SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: PedF OU, 2003.
-
TRPIŠOVSKÁ, D. a kol. Psychologická diagnostika pro učitele.. Ústí nad Labem: PF UJEP, 1997. ISBN 80-7044-159-3.
-
Vágnerová. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
|