Vyučující
|
-
Brtnová-Čepičková Ivana, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam vlastivědného vyučování v primární škole. Didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému vlastivědy. Vlastivědné učivo a jeho charakteristika v kurikulárních dokumentech (RVP ZV). Didaktika vlastivědy jako vědní obor. 2. Struktura chronologie (periodizace) dějepisného učiva ve 4. - 5. ročníku primární školy-význam výchovy dějinami. 3. Vývoj vlastivědného vyučování u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap předmětů o přírodě a společnosti. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás. 4. Orientace v čase, prostoru a hodnotách. 5. Edukační cíle vyučování vlastivědě a jejich realizace v jednotlivých tématech učiva. 6. Uplatnění psychodidaktického přístupu ve výuce vlastivědy Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení ve vlastivědě. Práce s naivními představami žáků (prekoncepce a miskoncepce). Význam názorného vyučování v primární škole. 7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy. 8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV. 9. Didaktické prostředky ve vlastivědě: učebnice a další didaktické prostředky ve vlastivědě. Hodnocení učebnic, výběr učebnice, práce s učebnicí a PL. 10. Specifické didaktické prostředky ve vlastivědě: didaktický postup při práci s mapou a dalšími kartografickými materiály. Druhy map a jejich využití při vyučování vlastivědy v primární škole. Vznik map. 11. Finanční gramotnost, ochrana obyvatelstva za mimořádných událostí. 12. Regionální princip a místní krajina 13. Terénní výuka ve vlastivědě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Student má v průběhu přípravy získat takové kompetence, které mu umožní úspěšně vést vyučování v předmětu vlastivěda (nebo předmětu s jiným názvem, ale stejným obsahem). Metodicky jsou semináře koncipovány tak, aby student získával zkušenost s různým pojetím výuky a s rozdílnými strategiemi vyučování. Kurz postaven i na interaktivních metodách a týmové činnosti studentů. Pozornost věnujeme i změnám a doporučením upraveného RVP ZV (2013) a to dopravní výchově, finanční gramotnosti a tématům souvisejícím s ochranou obyvatelstva za mimořádných situací.
Student/ka pochopí obsah a místo vlastivědy v kurikulárních dokumentech; formuluje hlavní a dílčí cíle vlastivědného vyučování, osvojí si odbornou terminologii; zná a aplikuje vhodné vyučovací metody a odpovídající organizační formy vzhledem k cílům výuky. Vztahy a souvislosti vlastivědného učiva a dokáže adekvátně vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.); využívá adekvátně různé didaktické prostředky pro výuku vlastivědy. Implementuje do výuky průřezová témata; integruje poznatky různých vědních oborů; dokáže využít výchovnou hodnotu vlastivědného učiva.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
KPR/4728
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozbor jazykového projevu studenta
Požadována je 100% účast studenta na seminářích a aktivní práce v semináři, která se opírá o vypracování úkolů. Odevzdání úkolů vyznačených ve studijní opoře. Úspěšná obhajoba seminární práce. Zápočet. Odevzdání úkolů vyznačených ve studijní opoře. Studijní opora dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=571 Heslo: host
|
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H. , SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
-
Machalová,M. a kol. Didaktika vlastivědy I. díl. Česká republika v souvislostech. Brno, Paido, 1996.
-
Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň, Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
|