Předmět: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Didaktika prvopočátečního čtení a psaní
Kód předmětu KPR/4726
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šindelářová Jaromíra, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Předpoklady pro úspěšné zvládání počátků čtení a psaní. 2. Etapy nácviku čtení (podle analyticko-syntetické metody). 3. Etapy nácviku psaní (podle analyticko-syntetické metody), písmo vázané a nevázané (Comenia script). 4. Práce s živou abecedou a slabikářem ? stručný přehled současných slabikářů a živých abeced. Písanky, rozdíl písanek pro vázané a nevázané písmo. 5. Metodický postup pro vyvození hlásky/písmena, metodický postup pro čtení slabik a slov (podle analyticko-syntetické metody). Prezentace seminárních prací. 6. Tvarové skupiny písmen vázaného písma. Tvarové prvky písmen. Prezentace seminárních prací. 7. Grafomotorika, grafomotorické cviky. Uvolňovací cviky. Prezentace seminárních prací. 8. Hygienické návyky při psaní a čtení. 9. Základní požadavky na písmo. Kvantitativní a kvantitativní znaky písma. Prezentace seminárních prací. 10. Hodnocení čtení a psaní v 1. ročníku. Prezentace seminárních prací ? výstupy posluchačů v semináři. 11. Analyticko-syntetická metoda ve výuce čtení a psaní. 12. Genetické metoda, metoda Sfumato, Globální metoda a metoda Tří startů ve výuce čtení a psaní. 13. Literární výchova v 1. ročníku. 14. Práce s literárním textem.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vytvořit vhodné pedagogicko-psychologické postoje k výuce žáků (včetně žáků se SVP) v 1. ročníku ZŠ a osvojit si základní i specifické metodické postupy při nácviku čtení a psaní v návaznosti na znalosti z obecné didaktiky, vývojové psychologie, pedagogiky a speciální pedagogiky. Studenti se seznamují s historickým přehledem vývoje metod čtení a psaní a získávají dovednost pro výuku čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou. Dále se seznamují s genetickou metodou, metodou Tří startů, Globální metodou a metodou Sfumato. Osvojují si praktickou dovednost písma vázaného i nevázaného, kompetenci diagnostikovat čtenářský a písemný výkon žáka (včetně žáků s vývojovými poruchami učení) a specifické rysy výuky českého jazyka a literární výchovy v 1. ročníku ZŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

V oblasti znalostí umí student popsat základní předpoklady pro úspěšné zvládání počátků čtení a psaní u žáků v 1. třídě ZŠ (včetně žáků se SVP), vyjmenovat, popsat a zhodnotit jednotlivé etapy historického vývoje metod čtení a psaní, analyzovat jejich specifické rysy a posoudit jejich důležitost pro počáteční primární vzdělávání a profesní praxi. V oblasti dovedností zvládá metodické postupy při nácviku čtení hlásek, slabik, slov (včetně metodických postupů při individuální výuce dyslektiků a dysgrafiků), umí vhodně používat cvičení fonematická, dechová, hlasová a artikulační. Posluchač zvládá pedagogickou diagnostiku v 1. ročníku základního vzdělávání.
Doporučená literatura
  • Balšíková, O.; Dan, J. Náprava čtení a psaní.. Praha, 1991.
  • Čapka F., Santlerová K. Stručný vývoj písma. Brno, 1994.
  • Fabiánková, B.; Havel, J.; Novotná.M. Výuka čtení a psaní na 1. st. ZŠ. Brno: Paido, 1999.
  • Kolláriková Z., Pupala B. Předškolní a primární pedagogika. Praha, 2001.
  • Kořínek M., Křivánek Z. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1985.
  • LENCOVÁ, R. Rozhovory o písmu rukopisném.
  • Matějček, Z. Dyslexie, specifické poruchy čtení.. Jinočany: H&H, 2007.
  • SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní