Vyučující
|
-
Šindelářová Jaromíra, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika českého jazyka a její vztah k jiným vědním oborům. 2. Pojetí vyučování češtiny z hlediska diachronního a synchronního. 3. Základní znaky a principy jazykového vzdělávání. 4. Pojetí a cíle základního vzdělávání. Celková charakteristika vyučovacího předmětu, jeho složky a jejich integrace. 5. Vymezení a principy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů. ŠVP. Klíčové kompetence žáků na 1. stupni ZŠ. 6. Komunikační a jazyková výchova z hlediska ontogenetického vývoje řeči žáka (se zřetelem k příslušnému stupni školy). 7. Očekávané výstupy/cíle, učivo a prostředky v jazykové a komunikační výchově v 1. a 2. období základního vzdělávání. 8. Metody a postupy práce oživující výuku a podporující kreativitu žáka v hodinách českého jazyka. 9. Učebnice českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ a další pomůcky. Práce učitele podle různých řad učebnic na 1. stupni ZŠ v hodinách českého jazyka. 10. Organizace jazykového vyučování, plánování, typy a struktura vyučovacích hodin mateřštiny. 11. Příprava pedagoga na vyučovací hodinu mateřštiny. Výuka mateřštiny v málotřídních školách. 12. Specifika výuky mateřštiny. Zvuková a grafická stránka jazyka. 13. Opravy mluvnických prací (diktáty, mluvnická cvičení, kontrolní práce) a hodnocení žáků na 1. stupni ZŠ v hodinách českého jazyka. 14. Vybrané problémy z českého jazyka na 1. stupni v rámci různých jazykovědných disciplín (zvláště fonetika, morfologie, lexikologie, slovotvorba, syntax) a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy v jazykovém výcviku, přípravy na vyučování. Realizace/imitace vyučovací hodiny a mluvnických cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na disciplíny ze současného českého jazyka, z pedagogiky a psychologie, s kterými se studenti seznámili během studia. V předmětu se posluchači připravují na vstup do učitelské praxe. Seznamují se s pojetím, obsahem a cílem vyučování na 1. stupni ZŠ (včetně škol speciálních), s různými metodami a formami práce, s lingvodidaktickými a psycholingvistickými problémy, které řeší učitel českého jazyka ve své praxi na 1. stupni ZŠ. Důraz je kladen na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP), ŠVP, očekávané výstupy/cíle, učivo a prostředky vedoucí k dosažení cílů v 1. i 2. období jazykové i komunikační výchovy. Učí se pracovat s učebnicovými řadami pro 1. stupeň ZŠ (včetně metodických příruček), samostatně zpracovávat mluvnická cvičení a přípravu na vyučování, simulovat a analyzovat mluvnická cvičení a vyučovací hodiny, přičemž si osvojují zvl. cvičné metody
V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat a vysvětlit základní znaky, principy a pojetí jazykového vzdělávání na I. stupni škol (včetně škol speciálních), definovat a analyzovat specifické rysy moderní výuky českého jazyka v primárním vzdělávání a zhodnotit její důležitost pro osobnostní rozvoj žáka. V oblasti dovedností umí posluchač vyřešit problematické jevy ve výuce českého jazyka na I. stupni školy (včetně škol speciálních), navrhnout a posoudit různé metody a formy práce, zvolit adekvátní metodické postupy (včetně alternativních přístupů), jež vedou ke splnění očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP ZV. Student umí vytvořit a podrobně zpracovat přípravy na vyučování, simulovat a analyzovat dílčí jazyková cvičení a vyučovací hodiny jako celky, koordinovat ve výuce různé činnosti, vyučovat podle učebnicových řad pro I. stupeň ZŠ a vytvářet vhodné doplňující materiály a pomůcky pro výuku. Umí správně opravit mluvený i psaný jazykový projev žáka a ohodnotit žáka z daného předmětu.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozbor portfolia studenta
1. Vypracování jednoho podrobného zápisu z náslechu, jedné podrobné přípravy a dvou mluvnických cvičení na hodinu českého jazyka a jejich imitace v semináři. 2. Vypracování jedné korektury pravopisného cvičení s hodnocením. 3. Příprava portfolia ke SZZ.
|
Doporučená literatura
|
-
Brabcová, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studium učitelství na prvním stupni základní školy. Praha, 1990..
-
Čechová, M. - Oliva, K. - Nejedlý, P. Hrátky s češtinou. Praha, 2007..
-
Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998.
-
David, M. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni základní školy. České Budějovice, 2001..
-
Hauser, P. - Ondrášková, K. Základy didaktiky českého jazyka pro 1. st. základních škol. Brno, MU, 1991.
-
KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Svobodová, J. - Kesselová, J - Palenčárová, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava, 2002..
-
Svobodová, J. a kol. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003.
-
Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha, 1999.
|