Vyučující
|
-
Brtnová-Čepičková Ivana, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod - seznámení s programem a organizací výuky, s doporučenou literaturou a s požadavky k ukončení předmětu. 2. OSV a její místo v kurikulárních dokumentech (RVP ZV, ŠVP). Základní principy OSV a zásady při aplikaci aktivit ve výuce. 3. Kompetence a dovednosti učitelů pro aplikaci OSV do práce školy. Osobnostně sociální kompetence učitele a sebereflexe. 4. Reflexe a autoregulace v učitelské profesi jako součást interpersonální kompetence. 5. Příprava témat OSV, promýšlení lekce, formulování cílů pro žáky. 6. Metody a formy učení žáků v OSV. 7. Hry a cvičení vedoucí k vytvoření přátelské atmosféry ve skupině a schopnosti navazovat kontakt; hry a cvičení podporující sebedůvěru. 8. Hry a cvičení pro rozvoj smyslového vnímání a prostorového cítění; hry a cvičení pro rozvoj paměti, představivosti, obrazotvornosti, fantazie a tvořivosti. 9. Hry a cvičení vedoucí k poznání vlastního prožívání emocí, schopnosti vyjadřovat nonverbálně své emoce a schopnosti vcítění se do citového stavu druhých lidí. 10. Hry a cvičení vedoucí k uvědomění vlastního těla a rozvoji pohybových dovedností; 11. Hry a cvičení podporující skupinovou spolupráci, dynamiku a citlivost. 12. Hry a cvičení pro rozvoj verbální a neverbální komunikace. 13. Hry a cvičení pro uvědomění si vlastních hodnotových žebříčků a hodnotových žebříčků druhých lidí. 14. Hodnocení průběhu výuky a seminárních prací studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přispět k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji samotných studentů učitelství 1. stupně. Na základě převážně činnostního a prožitkového učení si studenti osvojují klíčové dovednosti pro sebepoznání, seberegulaci a sebeorganizaci v oblastech učení a studia a aplikují získané zkušenosti do projektování a realizace vyučování, ve kterém se osobnostní a sociální výchova (OSV) stane integrovanou součástí výuky.
Student využívá získaných teoretických znalostí k posílení vlastních osobnostně sociálních a komunikativních dovedností. Dokáže implementovat témata OSV do vyučování, pro řešení konkrétních problémů dokáže vybrat vhodné metody a formy práce, komunikuje prostřednictvím adekvátních komunikačních prostředků verbální či neverbální povahy. Dokáže hodnotit svůj projev a činnost podle určených kritérií, provádí sebereflexi svého chování a jednání, sděluje své pocity, prožitky, své postoje, přispívá svým přístupem k vytváření pozitivního pracovního prostředí. Dokáže promyšleně vybírat, plánovat a realizovat ve výuce aktivity, které podporují personální a sociální kompetence žáků.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Účast na kontaktní výuce - 100%; zpracování seminární práce a odevzdání v určeném termínu. Pokyny pro seminární práci jsou uvedeny ve studijní opoře.
|
Doporučená literatura
|
-
CANFIELD, J. & SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře.. Praha: Portál., 1998. ISBN 90-7178-194-0.
-
CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6.
-
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život I a II. Praha: Portál, 1994.
-
KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005.
-
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. ISBN ISBN 80-239-4908-.
-
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
|