Předmět: Didaktika informačních technologií pro 1. stupeň ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika informačních technologií pro 1. stupeň ZŠ
Kód předmětu KPR/4712
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chytrý Vlastimil, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- základní didaktické kompetence učitele 1. st. ZŠ se zaměřením na informatiku a digitální technologie, - cíle výuky informatiky a digitálních technologií na 1. st. ZŠ, jejich vymezování, naplňování a evaluace; rozvoj informatického myšlení, o základní didaktické kompetence učitele 1. st. ZŠ se zaměřením na informatiku a digitální technologie, o cíle výuky informatiky a digitálních technologií na 1. st. ZŠ, jejich vymezování, naplňování a evaluace; rozvoj informatického myšlení, o formy a metody výuky zaměřené na informatiku a digitální technologie, o didaktické aspekty rozvoje uživatelských dovedností spojených s ovládáním a využíváním programů a digitálních technologií (psaní textů, kreslení obrázků, užití internetu, ...) o didaktické aspekty algoritmizace a programování pro 1. st. ZŠ, o robotické učební pomůcky a jejich využití při rozvoji informatického myšlení, o plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ, o práce s informacemi, zpracování dat, o projekt - příprava výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení, o praktické ověření projektu - realizace výuky v praxi nebo formou modelového mikro-výstupu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
o vymezit a definovat základní pojmy, jako jsou např. informatické myšlení, informační výchova, vzdělávací technologie, o uvést didaktické zásady vázané na realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ, o znát současné trendy uplatňované při výuce informatiky na základních školách, a to jak metodické, tak i obsahové, o diagnostikovat prekoncepty žáků 1. st. ZŠ vázaných k informačním technologiím a získané poznatky aplikovat do procesu rozvoje nových znalostí, dovedností a postojů, o na základě rámcových a školních vzdělávacích programů analyzovat potřeby žáků a praxe v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a programování, o umět vhodnými způsoby rozvíjet informatické myšlení u žáků 1. st. ZŠ, o integrovat interaktivní/digitální technologie do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, o připravit výuku pro vybrané téma a následně ji realizovat v modelové situaci.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

písemný a praktický zápočet, účast na cvičeních, vytvoření seminární práce (projektu výuky) - vytvoření návrhu typové výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • Broža P. Instalujeme a konfigurujeme počítač. CP Books. 2005.
  • ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
  • KOČIČKA, P. Praktická typografie.. Brno, 2000. ISBN 80-7226-385-4.
  • LEIPERT, J., aj. S počítačem do Evropy. Brno : Computer Press, 2007.
  • NAVRÁTIL, P. S počítačem nejen k maturitě, 1. díl.. Kralice na Hané, 2013. ISBN 978-80-7402-152-7.
  • NAVRÁTIL, P. S počítačem nejen k maturitě, 2. díl.. Kralice na Hané, 2013. ISBN 978-80-7402-021-6.
  • PECINOVSKÝ, J. MS Office 2007 Podrobný průvodce. Praha : Grada Publishing, 2007.
  • PECINOVSKÝ, J., PECINOVSKÝ, R. Office 2010. Praha, 2011.
  • Pecinovský, Josef. OpenOffice.org 2.0: kompletní průvodce. Praha, 2006. ISBN 80-247-1016-1.
  • Petr Broža. Vytváříme WWW stránky.
  • Procházka D. Windows 7 (snadno a rychle). Grada, Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3254-1..
  • ZVÁROVÁ, J.. Základy statistiky pro biomedicínské obory. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3416-6.. 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní