Předmět: Dějiny pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Dějiny pedagogiky
Kód předmětu KPR/4708
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlégl Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Úvod do studia předmětu, seznámení s cíli a obsahem, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Požadavky k zápočtu a zadání seminární práce. 2. Počátky výchovy a výchova ve starověku I. 3. Počátky výchovy a výchova ve starověku II. 4. Výchova ve středověku a na prahu novověku. 5. J. A. Komenský. 6. Pedagogické myšlení v 17. a 18. století I. 7. Pedagogické myšlení v 17. a 18. století II. 8. Pedagogiky 19. století I. 9. Pedagogiky 19. století II. 10. Pedagogické směry 20. století I. 11. Pedagogické směry 20. století II. 12. Novodobá česká škola a pedagogika.. 13. Zápočtový test. 14. Zakončení a hodnocení průběhu výuky, zápočet.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem je vytvořit si přehled o vývoji pedagogických teorií v závislosti na filosofických, společenských, politických a historických okolnostech daného dějinného vývoje. Student bude veden k tomu, aby byl schopen kriticky nahlédnout jednotlivé koncepce pedagogických osobností. Studijní předmět Dějiny pedagogiky je v této souvislosti chápán jako komplexní předmět, v němž jde o celostní pochopení obecných vztahů výchovně-vzdělávacího procesu. Dějiny pedagogiky tak vycházejí ze znalosti obecných dějiny českých i evropských. Studenti budou vedeni k tomu, aby si uvědomili, že vzdělávací obsahy, formy a metody vycházejí z obecných historických, politických a sociálních okolností dané doby. Dějinný vývoj edukace člověka tak slouží jako nezbytný základ pro porozumění komplexního vztahu ostatních pedagogických disciplín.
Student charakterizuje individuální a společenský význam výchovy, objasňuje koncepci výchovy a vzdělávání pro 21. století s přihlédnutím k historickému vývoji, zná a umí charakterizovat nejvýznamnější osobnosti a historické mezníky ve vývoji pedagogického myšlení a jejich aktuálnost pro dnešní dobu a společnost. Student dále ovládá dostatečnou škálu motivačních, expozičních, fixačních a evaluačních postupů, vytváří možnosti pro aplikaci naučeného v praktických situacích. Vytváří předpoklady pro případnou úspěšnou komunikaci se svěřenci projevujícími o tuto problematiku zájem.
Předpoklady
Předmět nemá žádné předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka, ústní zkouška, vlastní poznámky.
Doporučená literatura
  • CACH, J. Výchova a vzdělávání v českých dějinách. Praha, 1992.
  • CIPRO, M. Galerie světových pedagogů I-III. Praha, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
  • Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 2003.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha Portál,. Praha: Portál, 2004.
  • RÝDL, K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha, 1990.
  • SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988.
  • Štverák, V. - Čadská, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha, 2004.
  • ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I-II. Praha, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní