Vyučující
|
-
Mrázová Eva, PaedDr.
-
Kroufek Roman, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu. Požadavky k semináři a zápočtu. 2. Dítě s mentálním postižením v MŠ. Charakteristické rysy mentálního postižení, klasifikace mentálního postižení, příčiny vzniku. 3. Aktivity a činnosti pro rozvíjení smyslového vnímání, upevnění prostorové orientace, rozvoj řeči, zvládnutí samoobsluhy apod. u dětí s mentálním postižením. 4. Dítě s narušenou komunikační schopností. Přehled vad. Postupy při edukaci dítěte v MŠ. 5. Dítě s poruchou autistického spektra. Jednotlivé poruchy autistického spektra. 6. Specifické metody práce 7. Strukturované učení. TEACCH program, alternativní a augmentativní komunikace (VOKS, PESC atd). 8. Dítě se zrakovým postižením v mateřské škole. Přehled zrakových vad. Podmínky integrace do běžného typu mateřské školy. Druhy zrakové stimulace. 9. Náměty pro činnosti k rozvíjení zrakového, sluchového, taktilního vnímání, prostorové orientace. Sebeobsluha zrakově postižených v předškolním věku. Asistent pedagoga. 10. Optické kompenzační pomůcky. 11. Sluchově postižené dítě v MŠ. Podmínky integrace. Obecné zásady při vzdělávání dítěte se sluchově postiženým v MŠ. 12. Přehled kompenzačních pomůcek. Alternativní způsoby komunikace. Cvičení na rozvíjení sluchu. Rozvíjení zvukové stránky řeči. 13. Výukové PC programy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Uvedený předmět poskytuje bazální informace o mentální retardaci, poruchách autistického spektra, o zrakových a sluchových postiženích. Informace zahrnují charakteristiku jednotlivých postižení, příčiny vzniku a možné následky postižení pro další vývoj dítěte. Prostřednictvím předmětu si také student/ka osvojí základní penzum znalostí o metodách, formách a doporučeních, kterých lze využít při vzdělávání integrovaného dítěte s postižením do mateřské školy. Na základě získaných kompetencí je student schopen na základě charakteristiky zrakového nebo sluchového postižení dítěte efektivně přistupovat k práci s těmito dětmi.
Na základě získaných kompetencí je student schopen na základě charakteristiky zrakového nebo sluchového postižení dítěte efektivně přistupovat k práci s těmito dětmi.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Student vypracuje a odevzdá v dohodnutém termínu seminární práci (zpracování kazuistiky dítěte s mentálním nebo smyslovým postižením). Okruhy ke zkoušce korespondují s obsahem předmětu Práce se zdravotně postiženými dětmi I a Práce se zdravotně postiženými dětmi II. Studijní opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=541 Vstup pro hosty; heslo - host
|
Doporučená literatura
|
-
JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku.. Praha: Septima, 1994.
-
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením.. Praha: Septima, 1996.
-
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
-
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994.
-
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče.. Praha: Portál, 2001.
-
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
|