Předmět: Etická výchova

« Zpět
Název předmětu Etická výchova
Kód předmětu KPR/4327
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlégl Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvodní hodina - seznámení s požadavky k zápočtu, doporučená literatura. 2) Úvod do etické problematiky jako pokus o praktickou filosofii. 3) Etika jako samostatná filosofická disciplína. 4) Trojí model svobody a etická výchova. 5) Rozhodování a odpovědnost jako součást etické výchovy. 6) Štěstí a blaženost v etické výchově. 7) Idea dobra a etický realismus. 8) Mravní smys a etická výchova. 9) Mezigenerační vztahy (ageismus) a etická výchova. 10) Poslední věci člověka (smrt) a etická výchova. 11) Smysl lidské existence jako etický problém. 12) Utrpení a nemoc v etické výchově. 13) Etika, člověk a instituce. Etická výchova jako předmět výuky v českých školách. 14) Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Předmět by se měl stát uvedením do základních filosofických problémů etiky. Jedním z cílů bude vést budoucí učitele ke kultuře mravního vědomí, cítění i jednání, jakož i k orientaci v problémové pluralitě dnešní doby, vzhledem k obecně platným přirozeným principům mravnosti. Na jedné straně bude kurs systematicky uvádět do hlavních témat obecné etiky (vztah poznání a chtění, vztah morálky a mravnosti, dobro a zlo, vnější a vnitřní svoboda, svědomí, mravní zákon, důstojnost člověka a základní lidská práva), na straně druhé v něm bude podán základní historický přehled významných etických teorií a jejich argumentačních postupů od starověkého Řecka až po dnešek (sofistika, Sókratés, Platón, Aristotelés, antický hédonismus, křesťanská etika, utilitarismus, Kant, existencialistická etika, etika diskursu a komunikace, etika odpovědnosti, analytická etika). Nemělo by se však jednat o pouhou galerii rozmanitých názorů na etické problémy v dějinách a současnosti, ale především o zdůraznění významu těchto rozmanitých etických řešení pro současného člověka, kterého se etické otázky bytostně dotýkají. Nepůjde tedy na prvním místě o dějiny samé, nýbrž o nahlédnutí problémů a možností lidského bytí pro nás jakožto dědice a nositele evropské kultury. Důraz bude kladen na propojení teoretických poznatků etiky s jejich praktickým využitím v hodinách etické výchovy.
Student prokáže schopnost etické a morální imaginace, empatického myšlení, tolerance a respektu k postojům a názorům druhých lidí. Rozumí etickým souvislostem života člověka a charakterizuje základní pojmy spojené s etikou a etickými teoriemi. Definuje etické teorie a jejich závěry dokáže prakticky promýšlet. Student je schopen aplikovat získané poznatky do oblasti školství a vzdělávání v souvislosti s výchovně-vzdělávacím procesem žáků. Tvůrčím způsobem je schopen přistupovat ke koncepci vyučovacího předmětu etická výchova, dokáže vhodně volit metody i formy vyučování etické výchovy s přihlédnutím k věku, schopnostem i sociálně-morálnímu zázemí rodiny žáků. Dále student prokáže schopnost systematicky měřit a objektivně hodnotit výsledky výuky žáků, navrhnout, zrealizovat a vyhodnotit diagnostický proces edukačního vlivu etické výchovy, přijmout adekvátní závěry a spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Docházka, referát, test.
Doporučená literatura
  • HAŠKOVCOVÁ,H. Thanatologie -nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. 2000. ISBN 80-7262-034-7.
  • Kohák, E. Člověk, dobro a zlo. Praha:Ježek, 1999.
  • LENCZ, L., Křížová, O. Etická výchova - metodický materiál 1., 2., 3.. Praha: Luxpress, 2003.
  • Machovec, M. Filozofie tváří v tvář zániku, Praha. 2001.
  • M.Thompson. Přehled etiky. Praha, 2004.
  • OLIVAR, R. R. Etická výchova. Bratislava: Orbis picls, 1992.
  • Příkaský, J.V. Učebnice základů etiky. Kostelní Vydří, 2000.
  • Semrádová, I. Etika - přehled etických teorií (3. vydání). Hradec Králové, 2005.
  • SOKOL, J. Etika a život. Praha: Vyšehrad, 2010.
  • ŠMAJS, J. Filosofie - obrat k Zemi. Praha: Academia, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní