Předmět: Literatura pro děti I

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti I
Kód předmětu KPR/4315
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šindelářová Jaromíra, doc. PaedDr. CSc.
  • Janáčková Blanka, PaedDr.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia literatury pro děti, základní poetické pojmy. Dítě a kniha ? charakteristika předčtenářského období. 2. Intencionální a neintencionální literatura pro děti. Základní klasifikace žánrů dětské literatury. 3. Dětský folklor a umělá poezie. 4. Pohádka lidová v české literatuře. Významní sběratelé lidových pohádek v české literatuře, interpretace jejich děl. 5. Pohádka autorská v české literatuře. Významní představitelé a interpretace jejich děl. 6. Malé epické formy určené dětem. 7. Próza s dětským hrdinou. 8. Česká literatura pro děti v období národního obrození. 9. Česká literatura pro děti v druhé polovině 19. století. Rozvoj poezie a prózy. 10. Česká literatura pro děti po vzniku samostatného Československa. Meziválečné období v próze a poezii. 11. Česká literatura pro děti v době okupace a v poválečném období. 12. Česká literatura pro děti po roce 1948. 13. Česká literatura pro děti po roce 1968. 14. Česká literatura pro děti po roce 1989.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na získání základních informací o problematice dětské literatury v českém kontextu. Předkládá studentům ucelený přehled o českých autorech literatury pro děti a jejich dílech v jednotlivých obdobích jejího vývoje. Pozornost je věnována interpretaci vybraných literárních textů v kontextu vývoje jednotlivých žánrů české literatury pro děti, přičemž tematické okruhy umožňují posluchačům aktivní vstup do diskuse jak k jednotlivým autorům, tak i k vybraným dílům české literatury pro děti. V oblasti znalostí umí student vyjmenovat a vyložit základní poetické pojmy, charakterizovat a analyzovat specifické rysy a základní okruhy problematiky dětské literatury předškolního věku v českém kontextu, vysvětlit dynamiku vývoje české literární tvorby pro děti v předškolním věku, podat ucelený přehled o autorech, žánrech a dílech české literatury pro děti v jednotlivých vývojových obdobích a zhodnotit jejich důležitost pro předškolní vzdělávání. V oblasti dovedností umí student produktivně využívat teoretické poznatky pro vlastní pedagogickou práci v mateřské škole. Umí tvořivě pracovat s literárními texty z české umělecké literatury pro děti, zejména s dětským folklorem, umělou poezií, pohádkami, pověstmi a prózou s dětským hrdinou, a na základě jasné představy o žánrech, vazbách a souvislostech správně interpretovat a analyzovat díla nejvýznamnějších českých autorů pro děti předškolního věku.
V oblasti znalostí umí student vyjmenovat a vyložit základní poetické pojmy, charakterizovat a analyzovat specifické rysy a základní okruhy problematiky dětské literatury předškolního věku v českém kontextu, vysvětlit dynamiku vývoje české literární tvorby pro děti v předškolním věku, podat ucelený přehled o autorech, žánrech a dílech české literatury pro děti v jednotlivých vývojových obdobích a zhodnotit jejich důležitost pro předškolní vzdělávání. V oblasti dovedností umí student produktivně využívat teoretické poznatky pro vlastní pedagogickou práci v mateřské škole. Umí tvořivě pracovat s literárními texty z české umělecké literatury pro děti, zejména s dětským folklorem, umělou poezií, pohádkami, pověstmi a prózou s dětským hrdinou, a na základě jasné představy o žánrech, vazbách a souvislostech správně interpretovat a analyzovat díla nejvýznamnějších českých autorů pro děti předškolního věku.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Předpokladem k úspěšnému zvládnutí disciplíny je literární kompetence posluchače na úrovni středoškolského studia (student má v rozsahu učiva střední školy zažité základní informace o české literatuře, jejím vývoji a významných autorech a jejich dílech, jež umí správně interpretovat) a dále písemné zpracování vybraných úkolů uvedených ve studijní opoře, která je dostupná na https://moodle.pf.ujep.cz/. Posluchač pracuje podle studijní opory a vypracovává podle ní úlohy, které odevzdá podle pokynů vyučujícího ve stanoveném termínu. Způsob hodnocení úloh je slovní. Na základě celkového pozitivního hodnocení bude udělena kontrola studia (zápočet). Studijní opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=499 Vstup pro hosty; heslo - host
Doporučená literatura
  • Bettelheim, B. Za tajemstvím pohádek. NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
  • Brukner, J., Filip, J. Poetický slovník. Praha, 1997.
  • Čeňková, J. - Sieglová, N. - Dejmalová, K. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006.
  • ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek. Praha, 1990.
  • Gebhartová, V. Literatura pro děti. Praha, 1989.
  • Genčiová, M. Literatura pro děti a mládež. Praha, 1984.
  • Holešovský, F. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha, 1989.
  • Hutařová, I. Současní čeští ilustrátoři. Praha, 2004.
  • Janáčková, B. Literatura pro děti a mládež v datech. Ústí n. L., 2004.
  • Janáčková, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí n. L.: UJEP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní