Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu, seznámení s obsahem předmětu, literaturou a požadavky k zápočtu a ke zkoušce. 2. Předškolní pedagogika, její cíle a úkoly, vztah předškolní pedagogiky k ostatním vědám a pedagogickým disciplínám. 3. Dítě předškolního věku a faktory ovlivňující rozvoj jeho osobnosti. 4. Rodina a mateřská škola. Přechod dítěte z rodiny do mateřské školy 5. Mateřská škola a její role v současné době. Cíle a úkoly mateřské školy. Typy mateřských škol. 6. Kurikulum předškolní výchovy a jeho proměny v současnosti. Alternativní vzdělávací programy v MŠ 7. Podmínky vzdělávání dětí předškolního věku v mateřské škole. Organizace MŠ. Sociální klima mateřské školy. 8. Příprava dítěte na vstup do základní školy - školní připravenost a její oblasti. 9. Přípravná třída - alternativa přípravy pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. 10. Plánování vzdělávacího procesu. Cesta od Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ke školnímu /třídnímu/ vzdělávacímu programu. 11. Metody, formy a prostředky poznávání okolního světa. 12. Hra jako základní činnost dítěte předškolního věku. 13. Pedagogické hodnocení v mateřské škole. Autoevaluace mateřské školy. 14. Profese učitelky mateřské školy. Klíčové kompetence učitelky MŠ. Přípravné vzdělávání učitelek MŠ a trendy vzdělávání u nás i v EU.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Předškolní pedagogika má dovést studenty k poznání a pochopení specifik předškolní pedagogiky, jejího předmětu a obsahu ve vztahu k ostatním pedagogickým disciplínám. Tomu je podřízen obsah kurzu - východiskem jsou základní pedagogické kategorie v souvislosti s předškolní výchovou, pozornost je věnována institucionálnímu vzdělávání dětí předškolního věku, nové koncepci předškolní výchovy a přístupům k dítěti předškolního věku. Studenti se seznámí s formami a prostředky předškolní výchovy, s klíčovými oblastmi výchovy a vzdělávání v mateřské škole, s plánováním výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole v kontextu s klíčovými prvky, které vstupují do projektování práce učitelky a ovlivňují organizaci činností a klima v mateřské škole. Student se orientuje v základní terminologii předškolní výchovy a vzdělávání, charakterizuje kvality a specifika dítěte předškolního věku, pracuje s kurikulárním dokumentem pro předškolní vzdělávání, aplikuje teoretické poznatky do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu, teoreticky a částečně prakticky zvládá plánování činností v mateřské škole po stránce obsahové (věcné) i metodické a vedení třídní dokumentace. Specifikuje koncepci osobnostně orientované předškolní výchovy, její cíle a klíčové oblasti předškolní výchovy a vzdělávání (složky předškolní výchovy). Orientuje se v klíčových kompetencích učitelky MŠ. Popisuje změny v přípravném vzdělávání učitelů MŠ s přihlédnutím k novým trendům u nás i ve světě.
Student(ka) se orientuje v základní terminologii předškolní výchovy a vzdělávání, charakterizuje kvality a specifika dítěte předškolního věku, pracuje s kurikulárním dokumentem pro předškolní vzdělávání, aplikuje teoretické poznatky do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu, teoreticky a částečně prakticky zvládá plánování činností v mateřské škole po stránce obsahové (věcné) i metodické a vedení třídní dokumentace. Specifikuje koncepci osobnostně orientované předškolní výchovy, její cíle a klíčové oblasti předškolní výchovy a vzdělávání (složky předškolní výchovy). Orientuje se v klíčových kompetencích učitelky MŠ. Popisuje změny v přípravném vzdělávání učitelů MŠ s přihlédnutím k novým trendům u nás i ve světě.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Aktivní účast na kontaktní výuce. Zpracování a odevzdání písemné seminární práce v určeném termínu. Forma a rozsah seminární práce: práci student/ka odevzdá ve stanoveném termínu v tištěné podobě psanou na PC, min. 5 - max. 10 stran textu (práce může obsahovat přílohy, jsou číslovány zvlášť), řádkování 1,5 ? typ písma Times New Roman, velikost písma 12. Osnova práce: 1. Úvod ? vstup do problematiky. 2. Vlastní práce. 3. Závěr. 4. Seznam použité literatury. Návrh témat pro seminární práci: Kurikulum mateřské školy a jeho inovace v podmínkách konkrétní MŠ. Dítě se specifickými vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Možnosti skupinové práce v mateřské škole. Vzdělávací projekty v mateřské škole. Připravenost dítěte na vstup do základní školy. Výchova k demokracii začíná v mateřské škole. Environmentální výchova v mateřské škole. Využití alternativních prvků výchovy a vzdělávání v mateřské škole. Škola v očích našich předškolních dětí. Výchova k toleranci v mateřské škole. Podpora emocionálního a sociálního rozvoje dítěte v mateřské škole. Téma seminární práce si může student/ka zvolit sám/sama.
|
Doporučená literatura
|
-
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení.. Praha: Portál, 2003.
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky III.. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-941-7.
-
GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. A KOL. Vzdělávací program Začít spolu.. Praha: Portál, 2012.
-
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum zdravé mateřské školy. Praha: Portál, 2001.
-
HORKÁ, H.,SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2006.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.
-
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012.
-
ŠIKULOVÁ, R. A KOL. Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-825-3.
-
ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I.. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005.
-
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc: PF UP, 2006.
-
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
|