Vyučující
|
-
Kroufek Roman, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět má stanoveno 5 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem budou přednášena v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia na základě povinné a doporučené literatury: Obsah: 1. Úvod do studia, obsah předmětu, požadavky k zápočtu, studijní literatura. 2. Vzdělávací systém ČR. Struktura vzdělávacího systému. Obecné zásady a cíle vzdělávání. 3. Předškolní vzdělávání ve školském systému České republiky. Právní postavení mateřské školy v systému vzdělávací soustavy a její financování. Podmínky a organizace provozu mateřské školy. 4. Základní orientace v právních předpisech - rámcový přehled. 5. Školský zákon, oblast předškolního vzdělávání. 6. Pojetí školského managementu. Význam a úloha školského managementu. 7. Základní funkce řízení a jejich aplikace pro řízení mateřské školy. 8. Výkon státní správy a samosprávy ve školství, působnost ředitele mateřské školy. 9. Řízení školy a organizační struktura školy. 10. Individuální řídící akty ve škole, kompetence řídícího pracovníka a předpoklady pro výkon funkce řídícího pracovníka. 11. Základní pedagogická dokumentace školy. 12. Zřizování a postavení škol, právní formy. Specifika škol. 13. Zřizovatelé škol, zřizovací listiny, náležitosti zřizovací listiny, školský rejstřík. 14. Hodnocení výuky a uložených prací, zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Právní předpisy a řízení školy je úvodním kurzem zaměřeným na řízení škol. Seznamuje studenty se základními teoretickými informacemi řízení škol a poskytuje přehled příslušných právních norem a předpisů pro oblast školství. Studenti získají informace o postavení škol v systému vzdělávací soustavy a k legislativě zřizování škol. Blíže budou seznámeni s řízením mateřské školy, s platnými právními předpisy pro oblast předškolního vzdělávání a se specifiky řízení mateřských školy. Cílem kurzu je poskytnout základní orientaci z oblasti teorie řízení škol zaměřenou na řízení mateřské školy včetně orientace v příslušných právních normách. Student se orientuje v základních právních normách v oblasti školství a konkrétně dokáže uvést základní předpisy a normy pro oblast řízení mateřských škol. Definuje pojem řízení škol a pojem školský management, dokáže vysvětlit postavení škol v systému vzdělávací soustavy, zná způsob zřizování škol a povinnou legislativu při zřizování škol - zřizovací listinu. Charakterizuje základní požadavky pro výkon funkce ředitele školy, povinnosti a kompetence ředitele při řízení školy. Dokáže vysvětlit specifiku řízení mateřských škol, organizační strukturu mateřských škol a uvést hlavní pedagogickou dokumentaci, kterou je povinna mateřská škola vést.
Student(ka) se orientuje v základních právních normách v oblasti školství a konkrétně dokáže uvést základní předpisy a normy pro oblast řízení mateřských škol. Definuje pojem řízení škol a pojem školský management, dokáže vysvětlit postavení škol v systému vzdělávací soustavy, zná způsob zřizování škol a povinnou legislativu při zřizování škol ? zřizovací listinu. Charakterizuje základní požadavky pro výkon funkce ředitele školy, povinnosti a kompetence ředitele při řízení školy. Dokáže vysvětlit specifiku řízení mateřských škol, organizační strukturu mateřských škol a uvést hlavní pedagogickou dokumentaci, kterou je povinna mateřská škola vést.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
1. úspěšné splnění zápočtového testu. Obsah testu koresponduje s obsahem předmětu (témata společné konzultace, samostudium na základě povinné a doporučené literatury a studijní opory). Kritériem splnění je min. 70% úspěšnost. 3. 100% účast na kontaktní výuce. Studijní opora je dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=487 Vstup pro hosty; heslo - host
|
Doporučená literatura
|
-
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů..
-
Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí..
-
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení.. Praha: Portál, 2003.
-
FANTOVÁ, V., ŠIKULOVÁ, R.. Pracovní a školské právo v praxi mateřské školy. Ústí nad Labem: UJEP, 2008.
-
JOUZA, L. Zákoník práce s komentářem. Praha: ANAG, 2013.
-
KUBIAS, S. Úvod do managementu. Liberec. Technická univerzita, 2001.
-
PITRA, Z. Základy managementu. Praha: Kamil Mařík - Professional Publishing, 2007.
-
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
-
SYSLOVÁ, Z. a kol. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2015.
-
VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Praha: ANAG, 2013.
|