The aim is to create an overview of the development of pedagogical theories based on philosophical, social, political and historical circumstances of the historical development with a focus on pre-school education. Students will be encouraged to do to be able to critically inspect the various conceptions of teaching personalities. Emphasis is placed on the concept of personality-oriented preschool education. Study the subject of Pre-School Education I in this context is understood as a complex subject, which goes on holistic understanding of the general context of the educational process. The historical development of the child's education and serves as a necessary foundation for understanding the complex relationship of other educational disciplines.
Student characterized by individual and social importance of education, explains the concept of education for the 21st century, knows and is able to characterize the most important personalities and historical milestones in the development of pedagogical thinking and up to date for today's time and society. Student further controls sufficient range of incentives, exposure, fixation and evaluation procedures, creates opportunities for application of learned in practical situations. They are prerequisites for any successful communication with wards manifesting interested in this issue.
|
-
BĚLINOVÁ, L., MIŠURCOVÁ, V. Přehled dějin předškolní pedagogiky.. Praha: SPN, 1980.
-
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů I-III. Praha, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
-
Cipro, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha, 1984.
-
ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století.. Praha: SPN, 1982.
-
Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 2003.
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. A KOL. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Academia. Praha, 2007. ISBN ISBN 978-80-200-1.
-
Lenderová, Milena - Rýdl, Karel. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006.
-
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.
-
Rýdl, Karel a Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011).. Olomouc, 2012. ISBN ISBN 978-80-244-3.
-
SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988.
-
ŠLÉGL, J. Dějiny výchovy dětí předškolního věku. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012.
-
Štverák, V. - Čadská, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha, 2004.
-
ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I-II. Praha, 1991.
-
ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
|