Vyučující
|
-
Kroufek Roman, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod - seznámení s programem výuky, s doporučenou literaturou a s požadavky k ukončení předmětu, zadání seminární práce. Zajištění zdravotnické péče o dítě v ČR, základy sociální pediatrie, specifické problémy týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí, problematika drogové závislosti u dětí. 2. Růst a vývoj zdravého dítěte, vyšetření vývojové vyspělosti, výživa, denní režim v jednotlivých věkových obdobích, vrozené vývojové vady. 3. Základy klinického vyšetření v pediatrii, preventivní prohlídky, anamnéza, význam diferenciální diagnostiky, rozbor nejdůležitějších příznaků nemoci. 4. První pomoc a akutní stavy v dětském věku. 5. Onemocnění trávicího systému. 6. Choroby dýchacího systému a jejich prevence. 7. Choroby oběhového systému, choroby krve. 8. Choroby ledvin a močových cest, choroby žláz s vnitřní sekrecí - Diabetes mellitus. 9. Choroby pohybového aparátu. 10. Choroby centrálního a periferního nervového systému. 11. Choroby kůže. 12. Alergická onemocnění. 13. Infekční choroby dětského věku. 14. Zhodnocení seminárních prací, ukončení výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy pediatrie, které jim umožní lepší orientaci v problematice nemocí dětského věku, se kterými se budou ve své praxi nejčastěji setkávat. Důraz je kladen na pochopení zásad zdravého životního stylu a preventivních opatření, která ve svých důsledcích mohou zabránit nebo oddálit vznik nemoci, či která mohou alespoň zlepšit průběh léčby a omezit rozvoj komplikací. Předmět je zaměřen především na běžnou praxi, na onemocnění, se kterými se mohou studenti ve svém zaměstnání setkat. Oborové dovednosti - student je schopen základní orientace v diferenciální diagnostice nemocí dětského věku - student je schopen správné a účelné reakce na akutní stavy v dětském věku Oborové znalosti - student charakterizuje základní pojmy spojené s nemocemi dětského věku - student rozpozná obtíže dítěte a dokáže navrhnout další postupy - student se orientuje v preventivních opatřeních k předcházení šíření infekčních chorob - student dokáže preventivně předcházet akutním situacím v dětském kolektivu
Oborové dovednosti - student je schopen základní orientace v diferenciální diagnostice nemocí dětského věku - student je schopen správné a účelné reakce na akutní stavy v dětském věku Oborové znalosti - student charakterizuje základní pojmy spojené s nemocemi dětského věku. - student rozpozná obtíže dítěte a dokáže navrhnout další postupy - student se orientuje v preventivních opatřeních k předcházení šíření infekčních chorob - student dokáže preventivně předcházet akutním situacím v dětském kolektivu
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Požadavky k zápočtu: Vypracovat a odevzdat ve stanoveném termínu seminární práci. Zadání seminární práce: zpracovat případovou studii dítěte s chronickým onemocněním - téma dle domluvy s vyučujícím. Seminární práce (v minimálním rozsahu 2 strany A4, Word, velikost písma 12) na téma dle domluvy s vyučujícím na první hodině, prezentace své práce před publikem v termínu dle rozpisu. Požadavky ke zkoušce: Okruhy ke zkoušce korespondují s jednotlivými tématy v obsahu předmětu a s diskutovanými tématy v seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
CALLAGHAN, C., S. Pediatrie do kapsy. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-101-1.
-
DUNOVSKÝ, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada Publishing, s. 279. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
-
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1.vyd. Grada. ISBN 978-80-247-5014-9.. EUROLEX BOHEMIA, s.r.o., 2003. ISBN 80-86432-38-6.
-
MŰLLEROVÁ, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2000. ISBN 80-7044-321-9.
-
VOKURKA, M. Praktický slovník medicíny.. Praha: Maxdorf, 1995. ISBN 80-85800-27-6.
|