Předmět: Terapie hrou

« Zpět
Název předmětu Terapie hrou
Kód předmětu KPR/4044
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janovec Jan, Mgr. Ph.D.
  • Hlavičková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Psychoterapie, její metody a cíle. Rozdíly v práci s klientem v kontextu různých terapeutických směrů. - Způsoby navázání kontaktu a terapeutického vztahu. Specifika vedení terapeutického rozhovoru s dětmi. - Metody terapie hrou. Herní terapie v intencích PCA. - Možnosti využití Sandplay Therapy. - Facilitace terapeutického sezení. - Průběh terapie. Zahájení a ukončování práce s klientem. Práce s terapeutickým kontraktem. - Úskalí a rizika terapie hrou. Nejčastější chyby terapeuta. - Možnosti krizové intervence prostřednictvím hry. - Uplatnění terapie hrou v práci s rodinou. - Etické limity terapeutické práce s dětským klientem. Komunikace s rodiči klienta.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz si klade za cíl seznámit studenty se specifiky psychoterapeutické práce s dětmi a přiblížit jim metodu terapie hrou a možnosti jejího uplatnění při řešení problémů různého charakteru. Studenti budou seznámeni se způsobem využití terapie hrou v intencích různých terapeutických přístupů. Důraz bude kladen na oblast rodinné terapie a krizové intervence prostřednictvím hry.
Studenti si osvojí zásady vedení terapeutického rozhovoru s dítětem. Dovedou aplikovat teoretické poznatky v praxi a uplatnit postupy terapie hrou v přímé práci s klientem. Dokážou navázat terapeutický vztah s klientem, projevovat empatii a přijetí. Jsou schopni interpretovat průběh terapeutického sezení a odvodit z něj odpovídající závěry.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Doporučená literatura
  • LANDRETH, G. L. Play Therapy: The Art of Relationship. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-88681-9.
  • REZKOVÁ, V., KLEINOVÁ, G. Hra jako lék. Teorie a praxe nedirektivní terapie hrou. Praha: Pražská pedagogicko psychologická poradna, 2012. ISBN 978-80-260-3503-9.
  • RIE, R. M., FRIEDMAN, R. Sandplay: past, present, and future. New York: Routledge, 1994.
  • ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0597-5.
  • SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Brno: Práh, 1994. ISBN 80-901325-0-2.
  • VYBÍRAL, Z. a kol. Současná psychoterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-682-7.
  • VYMĚTAL, J. Duševní krize a psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1995. ISBN 80-901773-4-4.
  • VYMĚTAL, J., REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-561-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr