Předmět: Digitální technologie ve speciální pedagogice

« Zpět
Název předmětu Digitální technologie ve speciální pedagogice
Kód předmětu KPR/4035
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chytrý Vlastimil, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Motivační úvod, vybrané příklady využití digitálních technologií v moderní speciální pedagogice, lokální, síťová a cloudová řešení, specifika speciálně pedagogických aplikací pro běžné operační systémy (Windows, Android, iOS). - Současný vývoj digitálních technologií a jeho edukační implikace, trendy, koncept BYOD, digitální gramotnost. - Funkční digitální gramotnost, kompetence, standardy a RVP, Škola pro 21 století, Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. - Elearning v procesu učení, LMS Moodle, webinář, MOOC. - Úložiště vzdělávacích objektů (DUM RVP, Khan Academy), projektová výuka, digitální příběhy, eTwinning. - ICT ve formální, neformální a informální edukaci osob ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. - ICT v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. - Využití ICT pro kompenzaci postižených funkcí. - Strategie digitálního vzdělávání pro nadcházející období.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s možnostmi využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve speciální pedagogice v kontextu stávajících rámcových vzdělávacích programů, strategie digitálního vzdělávání do r. 2020, současných světových trendů (např. MOOC hromadné otevřené on-line kurzy) a specializovaných speciálně pedagogických aplikací. Vzdělávací obsah bude nejprve prezentován v teoretické rovině, následně se studenti naučí pracovat s vybranými aplikacemi. Učební materiály jsou cíleně voleny v elektronické podobě textové dokumenty, multimediální prezentace a přednášky a výukové aplikace, vyučovací metodou je tzv. blended e-learning. Při kontaktní výuce (cvičení) se studenti teoreticky seznámí s výchozími principy a základy praktického ovládání aplikací, které následně budou samostatně (mimo cvičení) rozvíjet a prohlubovat při nápravě specifických obtíží i při tvorbě vlastních on-line edukačních projektů (studenti bez domácích počítačů s širokopásmovým připojením k internetu budou mít alternativně k dispozici PC učebnu v areálu UJEP).
Studenti znají současné digitální edukační aplikace, jejich vliv pedagogická paradigmata a možnosti uplatnění v edukačním procesu. Studenti umí pracovat s vybranými digitálními technologiemi a umí je prakticky použít v edukačním procesu (Moodle, webinář, DUM RVP). Podle vzorů umí navrhnout a zpracovat edukační materiál pro LMS Moodle. Studenti znají specifika využití digitálních technologií v edukaci osob se speciálními vzdělávacími potřebami včetně osob ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
Předpoklady
1) Absolvování předmětu Digitální technologie prvního předmětu v segmentu předmětů zaměřených na využití digitálních technologií ve studiu a pedagogické praxi. 2) Vlastní koncové zařízení (koncept BYOD - notebook, tablet, smartphone aj.) připojené do akademické sítě EDUROAM, postup připojení dle http://eduroam.ujep.cz/doku.php?id=cs:nastaveni. Počítače v učebně K139 jsou určeny jen těm, kteří vlastní zařízení dočasně nemají. 3) Funkční přístup do systému STAG (on-line). Studenti si předem ověří funkčnost svého přístupu dle instrukcí na adrese http://stag.ujep.cz/, nabídka "Přístupové údaje" a "Vstup do systému". 4) Funkční přístup do LMS systému MOODLE (https://moodle.pf.ujep.cz/). Studenti si předem ověří funkčnost svého přístupu dle instrukcí na adrese https://moodle.pf.ujep.cz/login/index.php, nabídka "Přihlášení pro studenty a tvůrce kurzů".

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Schopnost aplikace probrané látky jak na dílčí praktické příklady, tak i souhrnně. Podmínky udělení zápočtu: 1) Vypracování dokumentů k procvičení dílčích témat a jejich odevzdání v úložišti LMS MOODLE: 2) Absolvování on-line testu. 3) Ověření funkcionality postupů a praktických dovedností při právi se zvolenými aplikacemi. Další upřesnění požadavků dle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • PEŠAT, P. E-etopedie aneb poruchy chování v kyberprostoru. 2013. ISBN 978-80-86499-08-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní