Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvodní hodina - seznámení s požadavky k zápočtu, doporučená literatura. 2) Úvod do etické problematiky jako pokus o praktickou filosofii. 3) Etika jako samostatná filosofická disciplína. 4) Antická etika ctnosti. 5) Křesťanská etika. 6) Utilitarismus a pragmatismus. 7) Autonomní etika. 8) Etika odpovědnosti. 9) Mezigenerační vztahy (ageismus). 10) Poslední věci člověka (smrt). 11) Smysl lidské existence jako etický problém. 12) Svoboda, demokracie a tolerance jako etické hodnoty. 13) Ekologická etika. 14) Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět by se měl stát uvedením do základních filosofických problémů etiky. Jedním z cílů bude vést budoucí učitele ke kultuře mravního vědomí, cítění i jednání, jakož i k orientaci v problémové pluralitě dnešní doby, vzhledem k obecně platným přirozeným principům mravnosti. Na jedné straně bude kurs systematicky uvádět do hlavních témat obecné etiky (vztah poznání a chtění, vztah morálky a mravnosti, dobro a zlo, vnější a vnitřní svoboda, svědomí, mravní zákon, důstojnost člověka a základní lidská práva), na straně druhé v něm bude podán základní historický přehled významných etických teorií a jejich argumentačních postupů od starověkého Řecka až po dnešek (sofistika, Sókratés, Platón, Aristotelés, antický hédonismus, křesťanská etika, utilitarismus, Kant, existencialistická etika, etika diskursu a komunikace, etika odpovědnosti, analytická etika).Nemělo by se však jednat o pouhou galerii rozmanitých názorů na etické problémy v dějinách a současnosti, ale především o zdůraznění významu těchto rozmanitých etických řešení pro současného člověka, kterého se etické otázky bytostně dotýkají. Nepůjde tedy na prvním místě o dějiny samé, nýbrž o nahlédnutí problémů a možností lidského bytí pro nás jakožto dědice a nositele evropské kultury.
Student prokáže schopnost etické a morální imaginace, empatického myšlení, tolerance a respektu k postojům a názorům druhých lidí. Rozumí etickým souvislostem života člověka a charakterizuje základní pojmy spojené s etikou a etickými teoriemi. Definuje etické teorie a jejich závěry dokáže prakticky promýšlet. Student je schopen aplikovat získané poznatky do oblasti sociálně pedagogické reality.
|
Předpoklady
|
předmět nevyžaduje žádné předpoklady
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Požadavky na studenta: aktivní účast na výuce, vypracování tematicky zaměřeného referátu, úspěšné zvládnutí zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha, 1994.
-
DOROTÍKOVÁ, S. Hodnoty a vzdělání. Praha, 1997.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří,. Praha, Kosmas, 2011.
-
HAŠKOVCOVÁ,H. Thanatologie -nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. 2000. ISBN 80-7262-034-7.
-
Kohák, E. Člověk, dobro a zlo. Praha:Ježek, 1999.
-
Kohák, E. Svoboda, svědomí, soužití. Praha, 2004.
-
Machovec, M. Filozofie tváří v tvář zániku, Praha. 2001.
-
SOKOL, J. Etika a život. Pokus o praktickou filozofii. Praha: Vyšehrad. 2010. ISBN 978-80-7429-056-5.. Praha: Vyšehrad, 2010.
-
ŠMAJS, J. Filosofie - obrat k Zemi. Praha: Academia, 2008.
|